displays voor ons en in het dashboard, de gebruikte mate-
rialen zijn goed, maar helemaal nieuw is het toch niet.
Onze S-Way heeft een hoog dak en een vrijwel vlakke vloer.
Dat geeft een zee aan berg- en leefruimte.
OvEr dE lijn
Andere zaken in de S-Way zijn minder vernieuwend. Zo is
er geen automatische handrem. Op weg over de snelweg
laten we de truck even over de witte lijn rollen. Een signaal
klinkt, maar de S-Way stuurt niet terug en is dus niet voor-
zien van Lane Keep Assist. Dat had best gemogen met alle
aandacht voor ADAS, en zeker in de aanloop naar auto-
noom rijden. Fraai is wel dat Adaptive Cruise Control stan-
daard is op de S-Way. De truck heeft een comfortabel weg-
gedrag en we voelen ons er al snel in thuis.
GaS
Met de Mont Blanc in zicht maken we een stop en stappen
over in een felblauwe S-Way. Blauw staat tegenwoordig
voor duurzaam, en dat klopt ook, want deze S-Way heeft
de Cursor 13 NP gasmotor, goed voor 460 pk. Iveco zet nog
altijd zwaar in op LNG, al kan het merk wat betreft omzet
daar zeker nog niet van leven. Maar het merk is er een
pionier in en dat betaalt zich nu uit. De LNG-aandrijflijn van
Iveco is namelijk wat je hebben moet in een tijd dat over-
heden en opdrachtgevers vragen om minder CO2- en NOx-
uitstoot, en nu zit die aandrijflijn ook nog eens onder de
S-Way, een truck die een enorme stap vooruit in kwaliteit
heeft gemaakt. In de cabine van de S-Way NP 460 blijft het
heerlijk rustig en met de twee tanks die aan weerszijden
van het chassis zijn gemonteerd, kunnen we 1.600 km ver
komen. Het is helemaal fijn rijden als je weet dat er tegen-
woordig met LNG een businesscase te maken is. De Cursor
NP motorlijn wordt overigens uitgebreid met twee nieuwe
varianten: een 270 pk- en 340 pk-versie van de Cursor 9
motor. Als we uitstappen, worden we erop geattendeerd
dat de gastanks op de S-Way vernieuwd zijn. Alle aanslui-
tingen en ventielen zitten nu aan de zijkant van de tank.
Ook is er een digitale brandstofniveaumeter op deze vierde
generatie van de Charts-tank aangebracht.
SErvicE
Wat niet onvermeld mag blijven is alle connectiviteit die
Iveco aanbiedt op de S-Way (en ook de X-Way). Dat is een
zeer uitgebreid pakket waarmee fleetowners echt extra
service wordt geboden. Bijzonder is het servicecentrum dat
is gehuisvest in het CNH Industrial Village en waar tiental-
len mensen contact hebben met in totaal 35.000 voertui-
gen. Het centrum kan zien waar alle voertuigen in Europa
rijden, per land en zelfs tot op elk individueel voertuig. Het
TTM.nl december 2019 | 49
in het customer
center worden
35.000 voertuigen
gemonitord en
eigenaren geholpen
met hun vloot.
de nieuwe chart-tank is handiger in gebruik en geeft de S-Way np nog iets meer
actieradius.
Een ruime cabi-
ne, maar het
dashboard is
niet echt ver-
nieuwd.
#diesel
#LNG
#waterstof
46-47-48-49-50-51_ivecorij-impressie.indd 49 04-12-19 08:57