Pagina 52 van: TTM.nl nr. 6 2019

52 | december 2019 TTM.nl
Apollo Verhuizingen met Renault Master Z.E.
“Zero-emissieverhuizen is niet nieuw voor ons”, vertelt directeur-eige-
naar Meindert Meijen over zijn aanschaf. “Wij doen dat als onderdeel van
De Combinatie al vijf jaar.” De Combinatie is een samenwerkingsverband
tussen drie verhuizers: Apollo, Deudekom uit Duivendrecht en Aad de
Wit uit Castricum. “In 2015 wilde de gemeente Amsterdam voor al zijn
eigen interne en externe verhuizingen één nieuwe partner”, vertelt
Meijen. “Maar een van de voorwaarden was dat die logistieke partner
zoveel mogelijk alles zero emissie zou verrijden. Daar had in die tijd geen
enkele verhuizer in Nederland de elektrische voertuigen voor, en ik denk
nu ook nog niet. Want de gemeente Amsterdam heeft meer dan 80 ves-
tigingen in de stad. Dus daar is dagelijks heel wat werk te verrichten. Ik
wist dat als geen ander, want wij zijn vóór de huidige Combinatie jaren-
lang de verhuispartner van de gemeente geweest. Door samen te werken
hadden we de beschikking over veel meer elektrische voertuigen. In ieder
geval genoeg om normaal gesproken met een accuvoertuig voor de deur
te kunnen komen. Zo ontstond De Combinatie.”
Preach
De samenwerking tussen Amsterdam en De Combinatie is afgelopen
november weer verlengd. Meijen: “Alleen heeft de gemeente nu zero
emissie als stringente eis gesteld. We moeten vanaf volgend jaar kunnen
garanderen dat we altijd met een elektrisch aangedreven voertuig voor
de deur komen. Practice what you preach. Maar het zet bij ons wel druk
op de elektrische voertuigcapaciteit. Want Deudekom en De Wit hebben
er dan wel een paar bij gekocht, maar dat heeft ook te maken met het
feit dat inmiddels ook De Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam
zich tot Deudekom hebben gewend voor hun logistiek.”
SPagaat
Apollo had nog geen groot elektrisch voertuig. “Wij hebben al wel een
Renault Kangoo en een Nissan ENV200. Als ik eerlijk ben, heb ik die aan-
schaf ook zo lang mogelijk uitgesteld”, vertelt Meijen. “Dat kon ook,
omdat we binnen De Combinatie voldoende elektrische verhuiswagens
tot onze beschikking hadden. Aan de ene kant vraagt Amsterdam heel
duidelijk om ZE. En dat is een voorwaarde, want voor een businesscase in
het ZE-vervoer heb je nog steeds een opdrachtgever nodig die dat écht
wil en daarvoor betaalt. Amsterdam doet dat en heeft bovendien een
subsidiepot. Maar aan de andere kant bestond tot nu toe het aanbod
vrijwel volledig uit omgebouwde trucks. Dat leverde voor mij een spagaat
op. Ik wilde wel, ik moet ook, maar had niet het gevoel dat de tijd rijp
was. Maar het laatste half jaar zie ik Renault Trucks er zo stevig de schou-
ders onder zetten dat ik het aandurf. Voor mij moet een elektrisch voer-
tuig gewoon bij een echt vrachtwagenmerk van de band rollen en niet
achteraf zijn omgebouwd. Want het kan natuurlijk een keer gebeuren
Apollo Verhuizingen uit Amsterdam nam recent een Renault Master Z.E. in gebruik. Het emissieloze
elektrisch aangedreven voertuig is bedoeld als voorschot op wat er in Amsterdam per 2025 komen gaat:
zero emissie stadsdistributie. En daaronder vallen ook alle verhuizingen in de stad.
Emissie Verhuizen
teKSt: BERT ROOZENDAAL | FOtO’S: ROOZWORKSfleetmanagement
Zero
52-53-54-55_fleetrenaultmaster.indd 52 04-12-19 09:35