Pagina 55 van: TTM.nl nr. 6 2019

dat mijn elektrische auto voortijdig een nieuw onderdeel nodig heeft.
Dan moeten er een organisatie en een dealer achter mij staan, zodat zo’n
reparatie geen weken duurt omdat de spullen eerst uit China moeten
komen. Bij Renault Trucks zie je dat nu snel vorm krijgen.”
DeMO
Meindert Meijen is al jaren een Renault-man. “Ik ken het merk en de
dealer goed. Ik vind het ook prettig dat de Renault-organisatie de Master
Z.E. via hun truckdealers levert. Als verhuizer hebben wij belang bij de
veel ruimere openingsuren die een truckdealer hanteert. Dus toen de
Renault Master Z.E. dit jaar beschikbaar kwam, wist ik niet hoe gauw ik
hem moest bestellen. Dat had ik al veel eerder gewild, want we hebben
de capaciteit hard nodig. Dat we deze auto zo vlug hebben, komt omdat
de dealer echt met ons heeft meegedacht door zijn demo aan ons te
verkopen. Hij rijdt nu twee maanden en staat nog steeds in hun belette-
ring omdat ons de tijd ontbreekt om er onze eigen kleuren op te zetten.”
cOntent
Meinderts zoon Tjibbe Meijen, die binnen Apollo de dagelijkse planning
leidt, is bijzonder content met het voertuig. “Met zijn 21 kubieke meter
laadbak zit de Master behoorlijk op het maximaal haalbare. Door die
opbouw met lat om lat is het laadvermogen nog net rond de ton. Maar
voor ons is dat doorgaans genoeg. Al die bureaus en kasten die wij ver-
voeren, zijn zo zwaar niet. Daarom hebben wij ook niet gekozen voor een
laadklep maar voor een stevige oprijplaat. Dat kan omdat de Master van
zichzelf al een heel lage instap heeft, omdat het een platformauto is en
geen chassiscabine. En een laadklep kost je zo 150 kilo laadvermogen.”
Plannen
De Renault Master Z.E. kan de 100 km per uur aantikken. “Maar dat kun
je beter niet te veel doen”, vinden Meindert en Tjibbe. “Je hebt 33 kW
energie aan boord en boven de 80 km/h loopt de accu hard terug. Maar
de 120 echte kilometers die Renault belooft, halen wij in de praktijk mak-
kelijk, omdat wij amper op de snelweg zitten. Je bent geneigd te kijken
naar een zo groot mogelijke range. Maar dan schiet de prijs wel erg
omhoog. Daarom hebben wij gekeken naar wat we werkelijk doen, en
met een beetje plannen gaat het prima. Bovendien zochten wij niet een
alleskunner, maar een auto voor in de stad. En daar is de Master precies
op zijn plaats”, zegt Tjibbe Meijen enthousiast. “Hij is stil, trekt goed op,
kan veel meenemen, maar is toch wendbaar en compact genoeg voor op
de gracht. Het leuke van een elektrisch voertuig vind ik het spelen met het
e-gaspedaal. Je kunt echt heel veel stroom sparen door goed te anticipe-
ren en te laten uitrollen. Dan remt hij ook goed, want dan regenereert hij
stroom terug naar de accu. Nu zijn wij als verhuizers toch al gewend om
voorzichtig te rijden en vooral niet te bruusk te remmen. Dat is op een
elektrisch voertuig een voordeel.”
De Master Z.E. past helemaal binnen de organisatie van Apollo. Maar in
feite is het voertuig voor Meijen de opmaat naar een Renault D Z.E. “Ik
begrijp dat die begin volgend jaar leverbaar wordt, dus moet ik snel weer
eens bij de dealer langs. Want we hebben het werk ervoor. En Amsterdam
is druk bezig het distributievervoer in de binnenstad weer terug op
7,5 ton te krijgen. Zelf vind ik 12 ton prima, dan wordt één plus één voor
mij drie.”
TTM.nl december 2019 | 55
De renault Master Z.e. past goed op de grachten en is lekker wendbaar in de stad.
52-53-54-55_fleetrenaultmaster.indd 55 04-12-19 09:36