TTM.nl december 2019 | 57
LNG is inmiddels een bekend alternatief voor diesel. Het grootste
voordeel van motoren die draaien op vloeibaar aardgas is dat ze
minder CO2 uitstoten en stiller zijn. Dat biedt kansen voor bijvoor-
beeld nachtdistributie. Na de binnenlandroute die we eerder dit
jaar reden, gaan we nogmaals op pad met de Scania G410 LNG.
Want ook al behoort de G-cabine offi cieel tot de ‘urban range’,
we gaan er toch een dag Duitsland mee in. Pluspunt: we hoeven
geen Maut te betalen.
TeKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Scania G410 LNG
Scania wil duurzaam transport stimuleren en heeft zich als doel gesteld om scha-
delijke uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken. Het merk
wil voertuigen produceren die stiller, schoner en milieuvriendelijker zijn. Een van
de alternatieven is LNG: liquefi ed natural gas, ofwel vloeibaar methaan (aard-
gas).
Ten opzichte van een dieseltruck stoot een LNG-truck minder CO2 uit. Over het
algemeen geldt ook dat ze zuiniger in verbruik en stiller zijn en de brandstofprijs
lager is. En: er hoeft vooralsnog geen Maut voor betaald te worden in Duitsland.
Het vraagt wel om een goede planning van de inzet van de trucks, want de infra-
structuur voor vloeibaar aardgas is nog niet optimaal, maar daar wordt aan
gewerkt.
SpeCIALe TANKprOCeDure
Het is een warme zomerdag als we de (letterlijk) groene Zweedse LNG-testtruck
aan de tand voelen. De buitenlandroute door Duitsland begint ditmaal niet bij
ons gebruikelijke startpunt, maar bij het LNG-tankstation in Duiven. We gaan
rijden met een zonnekleploze Scania G410 LNG 4×2 met slaapcabine, met daar-
achter een enigszins aerodynamisch vormgegeven trailer met een totaalgewicht
van 40 ton. De opgegeven actieradius ligt rond de 1.000 kilometer, wat we met
onze geplande 550 kilometer dus makkelijk gaan halen op een volle tank.
Omdat het ijskoude, vloeibare gas onder hoge druk staat, geldt bij het tanken
van LNG een speciale procedure met dito lichaamsbescherming. Ga je als chauf-
feur met een LNG-truck op pad, dan zul je hiervoor eerst instructies moeten
krijgen. Gewapend met handschoenen en een masker gooit demochauffeur
Johan Akkerman onze tank vol. We zijn klaar voor vertrek.
eeN STILLe MOTOr MeT bOuGIeS
Achter de grille schuilt een nieuwe OC13-gasmotor die zijn 410 pk zal moeten
inzetten om de heuvelachtige route te trotseren. Het blok is gebaseerd op de
the wire
O
u
ts
id
e
56-57-58-59-60-61_testscanialngbuitenland.indd 57 04-12-19 12:03