Pagina 59 van: TTM.nl nr. 6 2019

TTM.nl december 2019 | 59
Op de snelweg
is het met de
OC13-gasmotor
zoeven en niet
langer tokkelen.
De G410 heeft
een elektroni-
sche parkeerrem
met Auto Hold.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
G410 A4x2NA LNG
Motor
Type
Scania OC13 101
Slagvolume
12,6 liter
Vermogen
302 kW (410 pk) bij 1.900 omw./min.
Koppel
2.000 Nm bij 1.100-1.400 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Scania Opticruise GRS0905R 12+2
Banden voor
Michelin XLine Energy 315/70 R22,5
Banden achter
Michelin XLine Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Bladvering (2×32 parabool, 8.000 kg)
Vering achter
Luchtvering (2-spring air, 11.500 kg)
Banden oplegger
Michelin XLine Energy 385/65 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.800
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,90
Frontaal oppervlak (m2)
8,5
Achterasreductie
2,92
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.070
Spoilers
Verstelbare dakspoiler, fenders, zij-afscher-
ming oplegger
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66,5
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Scania Nederland B.V.
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
bestaande 13-liter motor van Scania en werkt volgens het Otto-principe. Waar
normaal verstuivers zitten, zijn nu bougies geplaatst. De onderhoudsinterval is
daardoor iets korter en ligt op circa 45.000 kilometer. Goed om te weten: deze
gasmotor van Scania voldoet aan de eisen van de PIEK-norm voor geluidsbe-
perking. Het geluidsniveau blijft dus onder het gestelde maximum van 72 dBA
in gebieden met geluidsbeperkingen. Op deze route is dat minder relevant, al
is het zoevende in plaats van ‘tokkelende’ geluid ook op de snelweg aange-
naam.
IN De CAbINe
In de eerdere distributieroute-test met ‘Iggdrasil’, zoals deze perstruck heet,
gaven we al een beschrijving van het cabine-interieur. De indeling is op de
chauffeur gericht, wat het een overzichtelijk geheel maakt. De materiaalkeuze
is daarbij zeker hoogwaardig te noemen. Er is genoeg opbergruimte aanwezig
en aan de bijrijderskant zit een uitklapbaar ‘tafeltje’ ingebouwd. Het stuur is vrij
groot en dun, met een afgeplatte onderkant. Aanvullend daarop: de G20-
slaapcabine is verkrijgbaar met lage, normale en hoge plafondopties. En omdat
de cabine lager op het chassis gemonteerd is, is het makkelijk instappen.
We zijn intussen een aardig stuk onderweg op de Autobahn en ook al kennen
we de route, we laten toch het on-board navigatiesysteem én de kaart via
Apple Carplay meelopen. Handig, want zo is realtime verkeersinformatie voor-
handen. Dat zal later geen overbodige luxe blijken…
VOOrSpeLLeND VerMOGeN
Op de lange stukken rijden we vooral op Adaptive Cruise Control. Een camera
en radar houden constant in de gaten wat er voor de auto gebeurt, en zo
houden we de ruimte tot onze voorligger met een zelfgekozen afstand (in
tijd) en maximum snelheid. Daarbij remt de truck ook automatisch, tot zelfs
volledige stilstand bij files. ACC is geen onbekende meer, maar wat wel een
nieuwe ervaring is, is rijden met de platooning modus. Zodra de truck voor ons
een andere vrachtwagen detecteert, zal hij deze volgen, maar niet ‘blind’,
zoals bij ACC. De afstand wordt gevarieerd om de aandrijflijn zo economisch
mogelijk te laten draaien. Een soort ACC met elastiek dus. Knap staaltje tech-
niek!
Ook blijkt de Scania een voorspellende gave te hebben: hij weet hoe de weg
voor ons loopt en anticipeert daar met Active Prediction (CCAP) op. De vracht-
auto kent de hoogtes en afdalingen en hoe die zo efficiënt mogelijk te berij-
den. Nog voordat we bovenop een helling zijn, laat de auto het gas al iets los
om brandstof te besparen en om in de daling niet door de snelheidslimiet
heen te vallen. Daarbij wordt de daalsnelheid optimaal gebruikt. Ineens schiet
er een auto voor ons en gaan we vanuit het AEB-remsysteem vol in de ankers.
Dat is even schrikken, maar gelukkig kunnen we onze weg ongedeerd vervol-
gen.
eeN uITDAGeNDe KLIM
De nieuwe 13-liter gasmotor is uitgerust met Scania Opticruise, de geautoma-
tiseerde 12+2 versnellingsbak met bereikverandering en splitterversnelling,
overdrive, twee kruipversnellingen, twee achteruitversnellingen en retarder
(verplicht op LNG-trucks). Hij schakelt soepel, zonder ernstige terugval in snel-
heid (gemiddeld -200 rpm). Maar als we met een klim bezig zijn, blijkt ‘ie er
toch wat moeite mee te hebben en rijden we naar boven met een snelheid van
maximaal 40 kilometer per uur. Hierin merk je duidelijk het verschil met een
56-57-58-59-60-61_testscanialngbuitenland.indd 59 04-12-19 12:03