60 | december 2019 TTM.nl
test
dieselmotor. We ontkomen er dan ook niet aan de voet
erbij te gebruiken en de optionele rijmodus ‘Power’ in
te schakelen voor korte schakelmomenten. Het brand-
stofverbruik neemt daardoor toe ten opzichte van
Economy en Standard, maar we zijn wel iets sneller.
LANG uITrOLLeN
Tijdens de pauze heeft de standairco zijn werk gedaan,
en wij vervolgen onze weg in een aangenaam koele
truck. We naderen een steile afdaling. Daarop gaat de
retarder op standje maximaal, maar korte ingrepen
met de voetrem blijken nodig om ‘m verder af te rem-
men. Dit gebeurt overigens ook wanneer ACC is inge-
schakeld. Een gastruck heeft een beter rollend vermo-
gen dan een dieseltruck, dus nog eerder het gas losla-
ten is de tip, en blijkbaar lag onze aanvangssnelheid
toch iets te hoog. We laten ‘m onderaan lekker rollen,
zodat we ‘gratis’ vooruitgaan. Het is een geruststel-
lende gedachte dat de snelheidsoverschrijding op de
bestuurderskaart in deze Scania in principe tot het
verleden behoort, want na 40 seconden overschrijding
grijpt de retarder automatisch in.
Over remmen gesproken: moeite met de hellingproef?
Deze G410 heeft een elektronische parkeerrem met
Auto Hold. Als die functie geactiveerd is, blijft de
vrachtwagen stilstaan tot het gaspedaal weer bediend
wordt.
STAu!
En ja hoor, als we tegen het einde van de dag lopen,
komen we in een gigantische fi le terecht. Gelukkig
kunnen we nog net in de staart van de ‘Vollsperrung’
een afrit nemen en binnendoor huiswaarts rijden.
Uiteindelijk wisselen we op het laatste stuk toch maar
even van plek, om niet met de rijtijden in de knel
komen.
Het rijden met een gasauto vraagt om een aangepaste
rijstijl. Goed anticiperen en voortijdig uitrollen zijn key.
De Scania G410 LNG is een vrachtauto die minder snel
optrekt dan een dieseltruck, want het koppel is totaal
anders verdeeld. We zijn daardoor iets langer onder-
weg, maar hebben wel minder CO2 uitgestoten en dat
is ook wat waard.
Terug bij ons beginpunt laten we de tank weer vollo-
pen met het vloeibare gas. Bijna 150 kg gaat erin. Alles
doorgerekend komen we op een gemiddeld verbruik
van 26,7 kg op 100 km. Dat is vergelijkbaar met het
verbruik van deze Scania op de binnenlandse testroute
(zie pagina 22) en overall gewoon een heel goed resul-
taat!
Een maand later hebben we de test nogmaals uitge-
voerd, ditmaal zonder omleiding, extra stops en noe-
menswaardige fi les. De verbruiksresultaten daarvan
zijn in dit artikel gepubliceerd.
Als de cabine is gekanteld,
wordt ook het methaanuit-
laatpijpje zichtbaar.
LNG is ijs- en ijs-
koud als het de
tank ingaat. Zie
de ijsvorming
op de tankin-
stallatie.
Totaalverbruik LNG
26,7 kg / 100 km
Adblue
0,0 l / 100 km
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
#vooruitkijken
#LNG
#karakter
56-57-58-59-60-61_testscanialngbuitenland.indd 60 04-12-19 12:04