Pagina 62 van: TTM.nl nr. 6 2019

62 | december 2019 TTM.nl
IJmond Transport Groep zet Roll-Over kap in
“Ons werk voor ArcelorMittal heeft twee kenmerken, het is geregeld
lang tot héél lang en het is altijd zwaar”, vertelt Rinus Bekkernens, ope-
rationeel manager bij IJTG. “Daar komt nog bij dat sommige staalproduc-
ten absoluut droog vervoerd moeten worden. Daarnaast zijn er nog de
strenge veiligheidseisen die onze klant hanteert. Dat resulteert in vrach-
ten met een variabele lengte. Die mogen vaak absoluut niet nat worden
en bestaan soms uit deelladingen voor twee of drie adressen. Verder
mogen we van ArcelorMittal niet afzeilen vanwege de veiligheid. Ook wil
ArcelorMittal niet dat onze chauffeurs over de lading lopen”, schetst
Rinus Bekkernens waar hij mee te maken heeft.
Geen zeilentrailer
“Als het binnen de lengte van een gewone trailer past, zouden we ook
met een schuifzeilentrailer kunnen werken”, zet Bekkernens uiteen.
“Maar onze vrachten worden er bijna altijd met de kraan opgelegd en
afgepakt. Dus zelfs als het dak open kan, zitten we nog met de achter-
deuren en de geleidingsrails van de zeilen. Dat is én een heel gepriegel
voor de kraanmachinist én de kans op schade aan de huif is groot. Want
staal geeft nu eenmaal niet mee. Ook is veel van ons transport langer dan
13,60 meter en daarvoor rijden wij met uitschuifbare trailers tot 21 meter.
Daar is geen schuifzeilensysteem voor te krijgen dat variabel in lengte is.
Dat maakt het Roll-Over systeem van Stam zo interessant. Want daar kan
dat wel en heb je in geopende toestand geen enkel obstakel voor de
kraan. Op die manier heb je bij het laden en lossen vrij zicht op de lading
en de laadvloer. We hebben er nu drie rijden en een vierde is in bestel-
ling.”
Het Roll-Over systeem is eigenlijk even simpel als ingenieus. Het bestaat
uit een groot aantal aluminium portalen die op rolletjes door twee goten
aan weerszijden van een trailer heen en weer te verrijden zijn.
Daaroverheen is een zeil gespannen dat voorop aan het (bij IJTG altijd
verzwaarde en gecertificeerde) kopschot vastzit en zo als een harmonica
kan vouwen. Een soort Rupsje-nooit-genoeg die de chauffeur met één
hand bliksemsnel in of uit kan schuiven. In geopende toestand zijn alleen
de eerste 2 tot 3 meter op de kop van de trailer niet direct van bovenaf
toegankelijk, omdat daar dan alle portalen achter elkaar geparkeerd
staan. Maar het overige deel van de trailer is aan alle kanten volkomen
open, zonder enig obstakel. En er schijnt ook een model te zijn waarbij je
de kap aan de achterzijde buiten de trailer kunt schuiven zodat de hele
laadvloer bereikbaar is.
Variabele lenGte
“Met dit systeem bereiken we alle doelen in één keer”, vertelt Bekkernens.
“Het sleutelwoord is hier continuïteit. Als het droog is, zouden we dat
bijzondere staal ook open kunnen rijden. Maar dat weet je niet van te
De IJmond Transportgroep (IJTG Logistics) maakt in samenwerking met opdrachtgever ArcelorMittal
gebruik van een heel bijzondere overkapping om lengtes staal droog, snel én veilig te kunnen vervoeren.
IJTG vond de oplossing in het Roll-Over systeem van Stam uit Obdam.
Rupsje-nooit–
genoeg
teKSt: BERT ROOZENDAAL | FOtO’S: ROOZWORKSreportage
62-63-64-65_stamobdam.indd 62 04-12-19 09:36