Pagina 65 van: TTM.nl nr. 6 2019

voren en daarom nemen we dat risico niet. Dan is het werken met deze
kap de beste optie. De hele installatie is voor ons wel wat duurder dan
een gewoon zeil, omdat het maatwerk is. Maar het werkt ontegenzeg-
gelijk heel snel. Vergeleken met het handmatig afzeilen winnen we een
half uur tot zelfs drie kwartier per adres. En we kunnen met dit systeem
ook makkelijk aan de veiligheidsvoorschriften van ArcelorMittal voldoen.
Verder is deze kap eenvoudig aan te passen op elke lengte. Als we de
trailer uitschuiven, klikken we er aan de zijkanten extra railstukken tus-
sen. Is de trailer korter dan de maximale lengte, dan zetten we het surplus
aan zeiloverkapping met een spansysteem voorop vast tegen het kop-
schot. En er komt nu ook al een uitschuifsysteem waarbij we niet eens
meer die losse rails hoeven bij te plaatsen. Behalve dat het fijn werkt, is
het systeem ook een soort visitekaartje voor ArcelorMittal. Als je daarmee
voor de deur komt, geef je wel een heel professionele boodschap af bij je
klanten.”
Rinus Bekkernens en vooral zijn chauffeurs zijn zeer content met de Roll-
Over van Stam. “We kenden het systeem al van zijn voorganger Van
Holten. Maar sinds Stam het heeft overgenomen, is de constructie wel
aardig verbeterd”, weet Bekkernens. “De vergrendeling bijvoorbeeld
werkt nu heel licht en snel zonder dat de chauffeur daarvoor in de trailer
hoeft te klimmen. Ook het sluiten van de flap op de achterkant is gewel-
dig: die rolt zichzelf op bij het openen en is met één beweging weer te
sluiten. Het enige nadeel is, dat al dit fraais in ons werk toch ook kwets-
baar blijft”, overweegt Bekkernens. “Eén tik van een stalen balk tegen
zo’n aluminium portaal en die gaat krom. Dan loopt hij niet meer soepel.
Maar dat gevaar heb je in het staal met een zeilentrailer nog meer.
Bovendien gaat de ontwikkeling van de Roll-Over steeds verder. Zo heb-
ben we nu een losse stalen opzetboog die we vóór de opgevouwen kap
kunnen plaatsen. Dat voorkomt dat de lading de kap zelf kan raken en
dat scheelt heel veel kleine schades. Daarom vind ik dit systeem voor dit
soort werk het beste dat ik tot nu toe ken.”
OOK VOOr GewOne trailerS
We vragen producent Michiel Stam of zijn Roll-Over bijvoorbeeld in het
stukgoed een goed alternatief voor een gewone schuifzeilentrailer kan
zijn. “Dat is precies waar wij naar toe willen”, verklaart Stam. “Nu gelden
wij als de probleemoplossers. Daar zijn we goed in. Maar wij zijn er van
overtuigd dat ons Roll-Over systeem ook in het gewone transport voorde-
len heeft. De kosten zijn vergeleken bij onze standaard schuifzeilentrailer
slechts 2.000 euro meer. Maar ons systeem is lichter. Daardoor win je 350
kilo aan laadvermogen omdat je geen stalen achterportaal met deuren
nodig hebt. Hoewel dat bij ons wel kan als een klant dat wil. En je werkt
veel sneller en lichter. Het openen of sluiten van de kap kost bij ons amper
één minuut. Daar wordt een chauffeur écht blij van. Want probeer dat eens
in de winter met een stug onwillig schuifzeil. Het is ook veiliger. Je hebt
geen scheefstaande klemmende rongen en planken die niet los willen. En
eenmaal open kan de heftruck overal onbeperkt bij omdat hij geen last
heeft van de bovengeleiding of de rongen. Dat voorkomt schade, en ook
aan het dok werkt ons systeem prima. Zeker voor in de distributie is dit een
prachtig systeem. We hebben het ook al op bakwagens geleverd.”
TTM.nl december 2019 | 65
“Met dit systeem bereiken we alle doelen in één keer”, aldus rinus bekkernens.
62-63-64-65_stamobdam.indd 65 04-12-19 09:37