Pagina 67 van: TTM.nl nr. 6 2019

Gecoördineerde
samenwerking?
In mijn vorige column beschreef ik de opvallende stijging van straf-
rechtelijk ingrijpen bij overtredingen die door vervoerders zouden
zijn gepleegd. Overtredingen waar voorheen slechts een bestuurlijke
boete voor werd uitgeschreven worden sinds kort ook strafrechtelijk
aangepakt. Ook omschreef ik dat de toename van strafrechtelijk
ingrijpen zo opvallend was dat het niet langer toeval kon zijn, maar
een rechtstreeks gevolg moet zijn van door hoger hand opgelegde
instructies. En prompt verscheen daar op 11 november
jl. een brief van de minister van Infrastructuur en
Waterstaat, mevrouw van den Nieuwenhuizen aan de
voorzitter van de Tweede Kamer, met daarin een
beschrijving van de voortgang van de strijd tegen
tachograaffraude. In die brief lezen we dan dat de
Inlichtingen en Opsporingsdienst van de ILT strafrechte-
lijk onderzoek doet naar Nederlandse dienstverleners
van een criminele organisatie. Mijn voorspelling was
dus juist.
In de brief kondigt de minister verder aan dat de op te
leggen bestuurlijke boete voor het einde van het jaar
zal worden verhoogd van 4.400 naar 10.000 euro, meer
dan een verdubbeling dus. We zullen zien of deze dras-
tische, met een enkele pennenstreek aangekondigde
verhoging, stand zal houden. Verder bevat de brief de
nogal achteloos opschreven zinnetjes: “Aanvullend op de bovenge-
noemde maatregelen zie ik enkele belangrijke kansen voor effectie-
vere handhaving in zowel gecoördineerde samenwerking in de
keten als in procesverstoring. Voor samenwerking in de keten wordt
gedacht aan verzekerings- en leasemaatschappijen en fabrikanten
van tachografen.” Je moet het een aantal keer lezen voordat je
begrijpt wat er staat, maar ik ben het eerder tegengekomen, name-
lijk in de strijd tegen hennepkwekerijen. Ook in die gevallen is er
sprake van gecoördineerde aanpak in de keten. De gevolgen zijn
verstrekkend. Bij ontdekking van een hennepplantage volgt in eerste
instantie vanzelfsprekend strafrechtelijke vervolging. Maar daar
blijft het niet bij. Wordt de hennepplantage geconstateerd in een
huurhuis van de woningbouwvereniging dan wordt de huur meteen
opgezegd. Ingeval van een koophuis zegt de bank de op het huis
rustende hypotheek op. De volledige hypotheek is dan in zijn geheel
opeisbaar, en aangezien die vanzelfsprekend nooit ineens kan wor-
den afgelost, zal de woning worden verkocht. Maar ook daar blijft
het niet bij. De belastingdienst zal onderzoek doen naar mogelijke
inkomsten en naheffingen en boetes opleggen, soms van gigantische
bedragen. Heeft diegene bij wie de kwekerij is aangetroffen een
uitkering, dan zal ook die worden teruggevorderd. Omdat de elek-
triciteit bij hennepkwekerijen meestal wordt afgetapt
zal de energiemaatschappij aangifte doen van diefstal
en de verdachte zal ook daar aangesproken worden tot
terugbetaling. Alle registers worden opengetrokken en
zo kan het dat iemand die in een uitkeringssituatie zit
ineens dakloos wordt en met slechts gigantische schul-
den, in een totaal uitzichtloze situatie wordt gebracht.
Voor een hennepplantage, terwijl wij in dit land zelf
een gedoogbeleid ten aanzien van hennep hebben
gecreëerd.
In geval van de gecoördineerde samenwerking in de
keten bij geconstateerde tachograaffraude kan het in
de toekomst dus zo zijn, dat de lease van het voertuig
onmiddellijk wordt stopgezet. Mogelijk keert een ver-
zekeringsmaatschappij bij een ladingdiefstal niet uit bij
een geconstateerde manipulatie van een tachograaf,
hoewel dat geen enkel verband houdt met de ladingdiefstal. Wellicht
vordert een officier van justitie wel gigantische sommen geld, omdat
een vervoerder met een gemanipuleerde tachograaf vanzelfsprekend
langer kan doorrijden en dus meer kan verdienen. Als rechtvaardiging
voor al deze drastische ingrepen wordt gesteld dat tachograaffraude
een verstoring van het gelijk speelveld veroorzaakt en dat het tot
verslechtering van de arbeidsomstandigheden van chauffeurs kan
leiden. Welnu, er is een waslijst aan veel ernstigere zaken die leiden
tot een verstoring van het gelijke speelveld en de arbeidsomstandig-
heden van chauffeurs. Maar daar wordt vrijwel niets aan gedaan. Ik
wens u allen vanaf deze plek alvast een gelukkig nieuwjaar!
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer www.vallenduuk.nl
“
“
TTM.nl december 2019 | 67
recht
67_bobeckcolumn.indd 67 04-12-19 09:46