Pagina 69 van: TTM.nl nr. 6 2019

De Mercedes-Benz X-Klasse is alweer ruim twee jaar op de markt. De
alliantie die Mercedes-Benz heeft met Renault-Nissan zorgde ervoor
dat Stuttgart haar wens tot een pick-up gerealiseerd zag. De X-Klasse
is technisch namelijk gelijk aan de Nissan Navara en de (in ons land niet
verkrijgbare) Renault Alaskan. Het probleem met pick-ups in Nederland
is dat de dubbele-cabineversie vaak niet aan de regelgeving van de
Belastingdienst voldoet voor vrijgave van BPM en BTW. Wie een ach-
terbank wil, moet fl ink dokken. Veth Automotive uit Duiven bedacht
een oplossing: een chassisverlenging van 34 cm. Het dak wordt 9 cm
hoger. Zo voldoet de X-Klasse (en andere pick-ups ook) wel aan de
eisen van de Belastingdienst. De aanpassing kost 6.995 euro, maar die
meerkosten haal je er dik uit met het BPM-voordeel.
TTM.nl reed onlangs nog met de Nissan Navara en de Renault Alaskan
en kon nu dus wederom kennismaken met de X-Klasse. Dat is een auto
met echt een eigen gezicht en, zeker in het Beringwit metallic met de
donkere 18 inch velgen, tegelijk een chique en toch ook stoer voorko-
men. Hij straalt klasse uit en dat is tegenwoordig bij lang niet alle
Mercedes-Benz bedrijfsauto’s zo. Aan de zijkanten zien we handige
treeplanken, en in de laadbak is duidelijk te zien welk gedeelte er extra
is tussen ‘geplakt’. Dat klinkt wat oneerbiedig, de afwerking is namelijk
prima. Door de verlenging groeit de laadbak natuurlijk mee, die is nu
192 cm lang. De laadbak werd afgedekt door een Mountain Top roll-
cover, die wij maar lastig te openen en sluiten vonden. De cover rolt
zich op in een mechanisme voor in de laadbak, die daar de laadhoogte
met 18 cm beperkt. In de laadbak zien we diverse vastzethulpen en een
12V-aansluiting, zorgvuldig beschermd tegen eventueel vocht.
Bescherming is er ook in de vorm van een coating op de vloer, tegen
meerprijs van 1.000 euro verkrijgbaar. In de laadbak mag overigens
995 kg mee. Als extra had deze X-Klasse een trekhaak, want er mag
3.500 kg aanhanger mee.
VIJFZITTER
Dan openen we de deuren en als eerste doen we de achterdeuren
maar eens open. Uiteindelijk willen we nu wel eens zien hoe we de
kinderen gaan vervoeren in het weekend. De in- en uitstap is prima,
mede dankzij de treeplanken. De X-Klasse is een echte vijfzitter, op de
met leer beklede achterbank is plek voor drie. De bank is wat hoog
gepositioneerd, je zit hoger dan de voorstoelen. Boven ons zien we
een uitsparing in het dak, daar waar de dakverhoging zit. Dat is maar
goed ook, het komt bij volwassenen de hoofdruimte ten goede. De
benen kunnen we ook in voldoende mate kwijt, al is de zitting wat
kort. Achter ons hebben we een achterruit met een raampje dat van-
wege fi scale regels vergrendeld is.
4MATIC
Vanaf de achterbank zien we al dat de X-Klasse er voorin heel modern
en luxe uitziet. Fraai leer op de stoelen en het stuurwiel, een groot
TTM.nl december 2019 | 69
1. Op een laatste zonnige herfstdag konden we de X-Klasse mooi uitproberen op het
strand.
2. Het interieur ademt luxe en oogt uiterst modern.
3. Een middagje strandjutten kan best met de bijna 2 meter lange laadbak. Er mag
995 kg aan rommel mee.
4. Voldoende ruimte op de achterbank van de X-Klasse.
Een pick-up rijd je het liefst met een dubbele cabine.
Dan kun je door de week hard werken en in het
weekend de kinderen naar de voetbal of de hockey
brengen. Superhandig, maar dan moet zo’n auto wel
BPM-vrij zijn natuurlijk. De Mercedes-Benz X-Klasse is
nu (in de lengte) aangepast, zodat de BPM-verplichting
vervalt.
X-tra lang
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
68-69-70-71_bestellermercedes.indd 69 04-12-19 09:47