Pagina 70 van: TTM.nl nr. 6 2019

70 | december 2019 TTM.nl
5
multimedia- en navigatiescherm domineert het dashboard. Het
Comand-systeem is eenvoudig te bedienen, mede dankzij de intuïtief
te bedienen ‘muis’, inclusief draai- en drukknop, in de middenconsole.
Een touchscreen is zo niet nodig. Stembediening is met Linguatronic
ook mogelijk. Prominent aanwezig is de hendel voor de zeventraps
7G-Tronic automaat. Daarachter zitten de knoppen voor de 4Matic
vierwielaandrijving. Schakelen tussen 2WD, 4WD en 4L gaat kinderlijk
eenvoudig, met een draaiknop. Daarnaast zit de knop voor DSR, de
automatische snelheidsregelaar op hellingen, superhandig in het ter-
rein. Op asfalt is de X-Klasse comfortabel. De 2.3 diesel, afkomstig van
Renault, is krachtig. De 7G Tronic is ook oké, al maakt hij in de lage
gangen soms veel toeren. Het dieselverbruik is met 1 liter op 9,8 km
acceptabel voor zo’n grote auto. Mercedes moet wel een keer wat
bedenken voor de cruise control-hendel aan de stuurkolom. Dat kan
ècht niet meer.
5LINK
Een pick-up koop je natuurlijk omdat je moet werken in het terrein. De
terreincapaciteiten van de X-Klasse, zo weten we al langer, zijn prima
in orde. Die heeft hij namelijk van de Nissan Navara en die is met zijn
5Link-achterwielophanging echt een winnaar in het terrein. We sturen
de X-Klasse op een mooie zonnige dag het Scheveningse strand op en
wanen ons even, heel even, in de Dakar Rally. Daar voelen we, aan de
hele auto, dat hij offroad in zijn element is. De X-Klasse is prima op
asfalt, maar op zijn best als je daar vanaf stuurt. Wel kan de lange
wielbasis, zeker in combinatie met de treeplanken, ervoor zorgen dat
de auto blijft hangen op grote oneffenheden in het terrein. De 360
graden camera is van absolute meerwaarde bij parkeren en bij
manoeuvreren in het terrein.
De verlenging van de X-Klasse is een absoluut verkoopargument voor
een toch al goede auto. Wel een dure auto. Met een basisprijs van dik
48.015 euro (inclusief de verlenging/dakverhoging) en met alle extra’s
erbij komt de totaalprijs op 65.291 euro. Dat is veel geld, meer dan de
concurrentie voor vergelijkbare auto’s vraagt. Dat, en het gebrek aan
de BPM-vrije dubbele cabine, zorgde ervoor dat er dit jaar, tot eind
oktober, slechts 21 exemplaren van de X-Klasse werden verkocht.
Jammer, want de X-Klasse is een kwaliteitsproduct dat luxe biedt, maar
zeker ook functionaliteit. Hopelijk voor Mercedes trekt de vraag wat
aan nu hij er is voor werk èn het weekend.
besteller
5. De dakverhoging is aan de buitenzijde niet zo mooi, maar aan de bin-
nenkant biedt hij net iets meer hoofdruimte.
6. Ondanks zijn 5,68 m lengte is er goed met de X-Klasse te manoeuvre-
ren. Let op de duidelijk zichtbare verlenging, vooraan in de laad-
ruimte.
Specifi caties en metingen
Merk Mercedes-Benz
Type X-Klasse 250d 4Matic
Motor 2.3 l commonrail diesel
Inhoud (cc) 2.298
Vermogen (pk) 190
Koppel (Nm/toeren) 450 / 1.500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 568 x 204 x 191
Wielbasis (cm) 349
Laadruimte lxbxh (cm) 192 x 155 x 49
Tilhoogte (cm) 84
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.255
Nuttig laadvermogen (kg) 955
Max. aanhangergewicht (kg) 3.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 63,5
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 69,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,8
Acceleratie 80-130 (km/h) 13,2
Brandstofverbruik (1 l/km) 9,8
Emissieklasse (Euro) 6b
CO2-uitstoot (gr/ km) 207
Prijs vanaf (€) 41.020
Prijs zoals getest (€) 65.291
68-69-70-71_bestellermercedes.indd 70 04-12-19 09:47