Pagina 74 van: TTM.nl nr. 6 2019

“Wij zijn onderdeel van het probleem en daarmee ook onderdeel van
de oplossing”, is een veelgehoorde kreet bij de vrachtautofabrikanten.
De industrie staat voor een enorme uitdaging, waarbij in het komende
decennium mogelijk meer gaat veranderen dan in de afgelopen eeuw.
Dit vraagt om een vernieuwde aanpak en visie op de productontwik-
keling. Maar waarom ook alweer?
UrbaniSaTiE
Ten eerste is er sprake van urbanisatie, ofwel: verstedelijking. Volgens
cijfers van de Verenigde Naties wonen we in 2050 met 6,7 miljard
mensen in de stad. Ten opzichte van 2018 is dat een toename van 60
procent. En meer mensen in de stad betekent automatisch een grote-
re, geconcentreerde aanvoer van goederen en afvoer van afval.
LUchTvErvUiLing En gELUidSOvErLaST
Daarnaast groeit de geluidsoverlast en luchtvervuiling in met name
stadscentra. Het is zelfs zo erg, dat in de meeste Europese steden de
limieten van de Wereldgezondheidsorganisatie meerdere keren per jaar
worden overschreden. De Europese Unie dreigt daarom lidstaten aan te
klagen voor deze vervuiling. Het maatschappelijk bewustzijn neemt toe
en daarmee ook de druk om het probleem aan te pakken. Dat begint
bij de lidstaten, maar voert door naar de regering en de industrie.
cO2-rEdUcTiE
Europese wetgeving verlangt nu van de truckfabrikanten dat nieuwe
trucks langs een speciale meetlat (VECTO) gelegd worden. Die metin-
gen in 2019 dienen als referentie; ten opzichte daarvan moeten nieuw
geproduceerde vrachtauto’s in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten
en in 2030 zelfs 30 procent minder. Doordat de focus altijd al lag op
(brandstof-)efficiency, is de ruimte voor verbetering beperkt. Er wordt
daarom naar alternatieven gezocht. “De perfecte oplossing bestaat
niet en één oplossing voor alle toepassingen is er ook niet. We moeten
zorgen dat we de juiste truck met de juiste brandstof op het juiste
moment op de juiste plek hebben”, zegt François Savoye, alternative
energies development director binnen Europa.
LangEaFSTand: diESEL
Hoe pakt Renault Trucks dit aan? François Savoye: “Laat ik beginnen
met zeggen dat de dieselmotor voor de lange afstand eigenlijk nog
steeds het meest geschikt is. Naar mijn mening is met name het gecre-
eerde imago rond diesel een probleem.” Sinds de invoering van de
Euro-norm (intussen zitten we op Euro VI stap D) is de uitstoot van
dieselmotoren al gedaald met 97 procent. De motor is niet langer de
grootste bron van uitstoot; het zit ‘m nu vooral in de remmen en ban-
den. “Wij kijken goed naar welke onderdelen wij kunnen optimalise-
ren en elektrificeren om brandstof te besparen. Overigens geloven wij
niet in een elektrische langeafstandstruck met bijvoorbeeld 1.000
kilometer actieradius; daarvoor zijn te veel batterijen nodig. Wij bou-
wen trucks voor het transport van goederen, niet om batterijen te
vervoeren”, aldus Savoye.
aLTErnaTiEvE brandSTOFFEn
Renault Trucks biedt al alternatieven voor diesel aan. De 5- en 8-liter
motoren zijn bijvoorbeeld geschikt voor biodiesel (de 13-liter volgt
reportage
74 | december 2019 TTM.nl
#Optifuel
#SwitchToElectric
#Autonoom
72-73-74-75-76-77_renaulttrucksalternative.indd 74 04-12-19 09:47