Pagina 75 van: TTM.nl nr. 6 2019

snel), wat met name wordt toegepast voor distributie, lange afstand
en in de bouw. Daarnaast is de complete range al geschikt voor syn-
thetische diesel. In Frankrijk noemen ze dat XTL, bij ons HVO. De CO2-
uitstoot kan met deze brandstof 50 tot 90 procent lager zijn. Ook
heeft het merk CNG-trucks in het gamma. Gecomprimeerd aardgas als
brandstof wordt met name gebruikt voor bakwagens, klein koeltrans-
port en vuilnisauto’s. Het grootste voordeel van CNG: het heeft
dezelfde tanktijd als diesel, er is geen AdBlue nodig en de CO2-
uitstoot ligt 10 tot 15 procent lager (-70 tot -90 procent zelfs bij
gebruik van biogas).
EEn rijdEndE prOEFTUin
Elk nieuw modeljaar introduceert Renault Trucks verbeterde functies
op het gebied van efficiency op haar vrachtauto’s. Veel van deze ver-
beteringen worden eerst uitvoerig getest met een truck die fungeert
als rijdend laboratorium. Intussen is de derde generatie daarvan geïn-
troduceerd, de Optifuel Lab 3. Deze testtruck focust op het verlagen
van het brandstofverbruik, zonder motorisch iets aan te passen. In
samenwerking met verschillende partners worden bijvoorbeeld aero-
dynamica, olie en truckbanden geoptimaliseerd en wordt gezocht
naar de juiste software en connectiviteitssystemen. Het streven is om
met Lab 3 een brandstofreductie van minimaal 13 procent te realise-
ren. Dat lukt onder andere doordat de trailer van vorm kan verande-
ren; van rechthoekig naar gestroomlijnd als de oplegger leeg of
slechts beperkt geladen is. Het merk duidt daarmee het belang om
naar het totaalplaatje te kijken en niet alleen het trekkende materieel
onder de loep te nemen.
“We zijn niet op zoek naar futuristische, innovatieve technologie,
maar juist naar verbeteringen die snel en eenvoudig te realiseren zijn
en een goede terugverdientijd kennen. We verzamelen alle kennis die
wij met onze Optifuel Labtrucks opdoen en vergelijken vervolgens
wat het beste is om in de markt te introduceren. Waar we ons nu
vooral op richten is de CO2 reductie-eis die gesteld wordt voor 2025.
De komende jaren gaan we dan ook elementen van Lab 3 terugzien
in onze vrachtauto’s”, zegt Georges d’Aviau de Ternay, project mana-
ger van Optifuel Lab 3.
Opvallend aan de Optifuel Lab 3 is dat de camera’s die de spiegels
vervangen, op stuurhoogte geplaatst zijn op de deur. De verklaring
daarvoor? Renault test verschillende opties, om zo tot de optimale
camerapositie te komen. Een van de pluspunten van deze plek is
dat ze zichtbaar zijn tijdens het manoeuvreren en de breedte van het
span daardoor beter in te schatten is. Ook is de lens van de camera nu
makkelijker schoon te maken. Of dit de toekomst is, is maar de vraag.
Het is immers een ‘laboratorium’, dus het kan nog alle kanten op
gaan.
ELEKTrOmObiLiTEiT
Voor het langeafstandstransport worden dus meerdere alternatieven
bekeken en getest. Maar wat zijn de opties voor de binnenstedelijke
distributie? Waar steden op slot gaan voor fossiele brandstoffen, is er
maar één mogelijkheid: elektrisch rijden met zero emission. In het
gebruik komt daarbij geen uitstoot vrij en doordat elektrisch rijden stil
is, biedt dit kansen voor bijvoorbeeld nachtleveringen. “We zijn er
trots op dat we pioniers waren op het gebied van elektromobiliteit,”
TTM.nl december 2019 | 75
“de dieselmotor is
voor de lange afstand
eigenlijk nog steeds
het meest geschikt”,
zegt François Savoye,
alternative Energies
development director
Europe bij renault
Trucks.
als het aan paul daintree ligt, gebeurt stadsdistributie over een paar jaar met deze
autonome pod’s.
de d Wide ZE is
een prima alter-
natief om emis-
sievrij de stad
in te kunnen rij-
den.
#Optifuel
#SwitchToElectric
#Autonoom
72-73-74-75-76-77_renaulttrucksalternative.indd 75 04-12-19 09:48