vervolgt François Savoye zijn verhaal. “Met de Maxity
Electric behoorden wij in 2010 tot de eerste generatie elek-
trische voertuigen. Commercieel gezien was dat misschien
niet zo’n succes, maar we hebben er veel van geleerd. In de
tussentijd is de bewustwording gegroeid en de perceptie
veranderd. Door verbeterde technologie en beschikbare
subsidies, denken wij dat de tijd rijp is voor elektromobili-
teit.”
Z.E. En WaTErSTOF
Renault Trucks gaat haar e-trucks nu verder uitrollen.
Daarvoor heeft het merk binnen Europa een groot netwerk
klaarstaan om hun klanten te helpen de omslag naar elek-
trisch te realiseren. Met als belangrijkste toepassingen:
stadsdistributie, afvalinzameling en de last mile bezorging.
Overigens kunnen we (gedeeltelijke) elektrificatie in de toe-
komst ook verwachten voor de zwaardere stadstrucks, die
goederen van buitenaf naar de binnenstad brengen.
“Natuurlijk kijken we ook naar de mogelijkheden van water-
stof”, zegt Savoye. “Dat is zeker een onderdeel van het
totaalplaatje, maar nu nog niet. We willen eerst focussen op
elektrische voertuigen. Want als we dat goed hebben door-
ontwikkeld, kunnen we ook goede waterstoftrucks op de
markt brengen.”
aUTOnOmE vOErTUigEn: U-cOnnEcT
En als we nog een stap verder kijken? Dan kan het best zijn
dat er straks autonome voertuigen door de stad rijden, als
onderdeel van een logistieke totaaloplossing. Wordt de auto-
nome visie van design director Paul Daintree werkelijkheid,
dan rijden er in de toekomst één-assige ‘pods’ door de stad.
Via een digitale verbinding kunnen modulair ontworpen trai-
lers en andere voertuigen die pod autonoom volgen. De hele
logistieke keten zal daarin verbonden zijn met elkaar, om
routes, leveringen en retourvrachten zo efficiënt mogelijk op
elkaar te laten aansluiten. Het uitgangspunt daarbij is een
multifunctioneel voertuig, dat modulair kan worden opge-
bouwd en ingericht. Door te werken met kleinere comparti-
menten die van alle kanten benaderbaar zijn, kunnen ver-
schillende soorten goederen tegelijkertijd vervoerd worden.
De architectuur van de trailer verandert naar een verticaal
chassis, waar het batterijpakket tussen zit. Daardoor is het
voertuig veel compacter en transparanter. Pompwagens
behoren dan ook tot het verleden, want de losse boxen op dit
ontwerp hebben wielen en idealiter drones, die de kisten
overal naartoe kunnen brengen. De functie van chauffeur zal
veranderen naar operator. Want in plaats van het voertuig te
rijden, heeft hij er ‘slechts’ de verantwoordelijkheid voor.
Afhankelijk van of de pod autonoom of semi-autonoom rijdt,
is een rijbewijs dan ook niet langer meer nodig.
reportage
Zo ziet de werkplek van
de chauffeur er uit in de
nieuwe d Wide ZE.
Ook renault
beschikt
over zo’n
slim raampje
in de rech-
terdeur van
de d.
76 | december 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over de Alternative Energies
Days!
72-73-74-75-76-77_renaulttrucksalternative.indd 76 04-12-19 09:48