Pagina 78 van: TTM.nl nr. 6 2019

78 | december 2019 TTM.nl
ICT & Logistiek 2019
Uit onderzoek van TLN, Evofenedex en Beurtvaartadres blijkt dat 85 pro-
cent van de transportbedrijven digitalisering belangrijk vindt. De vijf
belangrijkste argumenten: meer efficiëntie en inzicht en minder handma-
tige controle, administratie en repeterende taken. “Pas op de zesde
plaats komen de klanten in beeld. Dat argument gaat over het proactief
informeren van klanten over de status van zendingen”, vertelt Pirke van
den Elsen, business development manager bij Van den Bosch.
Het onderzoek laat zien dat veel transportbedrijven in hun streven naar
digitalisering vooral intern gericht zijn. Ze implementeren allerlei ICT-
toepassingen waarmee ze hun werk beter kunnen doen. Dat is ook het
plan dat Van den Elsen had toen hij het onderwerp digitalisering op zijn
bordje kreeg. “Die slimme tools en systemen zijn nodig om te kunnen
blijven opereren. Maar wat hebben onze klanten daarvan gemerkt?
Niets. Digitalisering gaat niet over het implementeren van ICT-systemen.”
VerVullen Van klantbehoefte
Van den Elsen haalt meer resultaten uit het onderzoek naar digitalisering
aan. Zoals de uitkomst dat 50 procent van de transportbedrijven het
meeste verwacht van de digitale vrachtbrief (e-CMR). “Maar innovatie
gaat niet over het digitaliseren van bestaande documenten. Innovatie
gaat over het vervullen van een klantbehoefte die voorheen minder goed
werd ingevuld.”
Van den Elsen noemt Apple als voorbeeld. “Het succes van dit bedrijf
begon toen het erin slaagde om de iPod te koppelen aan iTunes, zodat
consumenten eenvoudig muziek konden downloaden. Daarna kwam de
iPhone; niet de eerste smartphone, maar wel de eerste met een goed
werkende app-store.”
Wat Apple onderscheidt van andere bedrijven, is het platformmodel. Ook
de transportsector kent steeds meer platformen, maar de meeste trans-
portbedrijven geloven daar niet in. Maar liefst 72 procent van de trans-
portbedrijven verwacht het komende jaar geen gebruik te maken van
platformen. “Natuurlijk, zonder al die ICT-systemen hadden wij niet meer
bestaan. Maar efficiëntie gaat over de korte termijn. Als je als bedrijf over
25 jaar nog bestaansrecht wilt hebben, zul je je moeten richten op de
klantbehoefte. En die wordt beter ingevuld met platformen”, zegt Van
den Elsen.
Van den Bosch heeft zelf de behoeften van de eigen klanten onderzocht.
Wat blijkt? Ze willen graag de zekerheid dat er altijd voldoende trans-
portcapaciteit beschikbaar is. Dat heeft geleid tot Freightmatch.com, een
platform dat Van den Bosch gebruikt voor het uitbesteden van ritten die
niet met de eigen vloot kunnen worden uitgevoerd. “Dit jaar doen we
12.000 ritten via dat platform, volgend jaar waarschijnlijk het dubbele”,
schetst Van den Elsen.
Drie start-ups
Drie start-ups grepen ICT & Logistiek aan om hun platformen aan het
grote publiek te presenteren: Miles, ChainCargo en SimplyDeliver. De
eerste twee platformen zijn gericht op de markt voor spoedzendingen.
Miles is ontstaan uit het Enschedese transportbedrijf MSG, dat onder
meer actief is in de koeriersmarkt. “De beladingsgraad van koeriersbedrij-
ven is 60 tot 70 procent. Ze krijgen opdracht voor een spoedzending,
maar rijden meestal leeg weer terug. Wij bieden koeriers een beter ver-
dienmodel en een hogere beladingsgraad”, zegt Eric van den Bergh van
Miles.
Oprichter Giovanni Gubbels noemt dezelfde redenen voor de start van
ChainCargo. “Nederland telt 6.500 koeriers, waaronder 5.500 zzp’ers. Dat
zijn koeriers die vaak alleen lokale klanten hebben die ze een voortref-
felijke service bieden. Als ze opdracht krijgen om naar Maastricht te rij-
den, doen ze dat meteen. Maar hoe moeten die zzp’ers in hemelsnaam
klanten vinden voor de terugweg?”
Simply Deliver heeft een ander verhaal. Op de stand van iSHARE – het
afsprakenstelsel voor het delen van data – blijkt dat deze start-up het snel-
ste, gemakkelijkste en betrouwbaarste platform voor tracking en tracing in
transport wil worden. Voor grote verladers is realtime zicht op de activitei-
ten van de ingeschakelde vervoerders vaak een utopie, stelt oprichter
Osman Akdemir. “De meeste verladers komen niet verder dan 70 tot 80
procent van de zendingen. Van de overige 20 tot 30 procent hebben ze
geen benul. Ze weten niet waar die zendingen zijn, wanneer ze aankomen
en welke chauffeur achter het stuur van de vrachtwagen zit.”
Simply Deliver maakt het mogelijk om ook die zendingen op de voet te
volgen. De chauffeur van het charterbedrijf kan op zijn telefoon de
Simply Deliver-app installeren en hoeft daarna alleen de eerste keer het
Of de platformeconomie aanslaat in de transportsector, is vooralsnog de vraag. Eén ding is in ieder geval
duidelijk: het aantal platformen op het gebied van transport groeit nog steeds. Vakbeurs ICT & Logistiek
bood aan drie start-ups de gelegenheid om hun verhaal te vertellen: Miles, ChainCargo en SimplyDeliver.
Nieuwe platformen zoeken
vraag en aanbod
tekst: MARCEL TE LINDERT | foto’s: TTM.NL, JAARBEURSreportage
78-79-80-81_beursictlogistiek.indd 78 04-12-19 09:47