Pagina 81 van: TTM.nl nr. 6 2019

telefoonnummer op het platform in te voeren. Vervolgens krijgt de chauf-
feur een sms met een link waarop hij moet klikken. Dat is voldoende om
de verlader inzicht te bieden in de locatie van de vrachtauto en in de
verwachte aankomsttijd (estimated time of arrival). Akdemir: “We mikken
niet alleen op verladers, maar ook op middelgrote logistiek dienstverle-
ners. Die kunnen hun opdrachtgevers inzicht geven in alle ritten, ook als
een rit is uitbesteed aan een charter zonder telematicasysteem.”
extra VerDienen
Miles heeft twee jaar gewerkt aan het platform, dat al enige tijd actief is.
Ruim 900 koeriers hebben zich inmiddels bij het platform aangesloten.
“Stel dat een klant een koerier zoekt voor een zending van Deventer naar
Enschede. Een koerier die van Amsterdam naar Enschede onderweg is,
ziet die zending. Als hij die accepteert, hoeft hij alleen maar even in
Deventer de snelweg af om die zending mee te pikken. De klant is blij
omdat hij niet de volle prijs hoeft te betalen. De koerier is blij omdat hij
wat extra kan verdienen”, verklaart Van den Bergh.
Koeriers kunnen een app downloaden die hen verbindt met het platform.
Via die app kunnen ze aangeven of ze beschikbaar zijn. Klanten krijgen
een bericht wanneer een koerier de opdracht heeft geaccepteerd, wan-
neer die de zending heeft opgehaald en wanneer de zending is afgele-
verd. “Wat ons onderscheidt van andere platforms? Misschien dat wij zijn
ontwikkeld door transporteurs, niet door IT’ers. We beschikken over een
control tower waarmee we alle zendingen kunnen volgen. Als een zen-
ding niet wordt opgepikt, sturen wij een verzoek naar een koerier in de
buurt. Kortom: wij zorgen ervoor dat elke zending wordt opgepikt en
afgeleverd”, vertelt Van den Bergh, die kansen ziet om het platform ver-
der te ontwikkelen. “Misschien meldt zich straks een vertegenwoordiger
aan die een zending wil meenemen. Prima wat ons betreft. Uiteindelijk
willen we uitgroeien tot het platform voor de ‘last mile’.”
integreren Met erp
Bij ChainCargo moeten klanten bij elke opdracht aangeven waar een
zending moet worden opgehaald en afgeleverd en binnen hoeveel tijd de
zending moet worden opgehaald. Als een koerier toehapt, kan de klant
via de GPS-functie op de smartphone van de koerier de zending op de
voet volgen. “Eventueel kunnen we het ERP- of TMS-systeem van de klant
via een API integreren met het platform. Maar omdat dit platform voor-
alsnog alleen gericht is op spoedzendingen, is dat vaak niet zinvol”, stelt
Gubbels.
Nederland telde al meerdere platformen voor het matchen van vraag
en aanbod in transport, ook specifiek voor koeriersbedrijven. Hoeveel
platformen heeft de sector nodig? Gubbels wijst op het grote aantal
transportbedrijven en op de niches waarop een deel van de platformen
is gericht. “Ik denk dat er ruimte is voor enkele tientallen platfor-
men. Waarom wij een succes worden? Omdat we deelnemers uitnodi-
gen om mee te denken over de verdere ontwikkeling van het platform.
Dat is ook de reden waarom wij het tarief bepalen van de aangeboden
zendingen. Door de concurrentie uit de weg te gaan, hopen wij de
samenwerking te bevorderen. Alleen door samenwerking met verladers
en vervoerders kunnen we met ons platform zorgen voor een betere
logistiek.”
strategisCh belang
Dat er iets moet veranderen, staat vast. “Sinds 1990 heeft de transportsec-
tor veel energie gestoken in de optimalisatie van processen, maar niet in
innovatie. Maar innovatie is nodig omdat de perceptie van klanten over
service verandert. De nieuwe generatie die gewend is om met een paar
klikken alles online te bestellen, vindt het al raar als de bezorger van
PostNL een half uur te laat is. En denk ook aan het chauffeurstekort. Door
via platformen efficiënter te werken, vergroten we onze gezamenlijke
transportcapaciteit.”
Van den Elsen roept collega-transporteurs op om aan de slag te gaan met
digitalisering. Daarbij zijn twee aspecten belangrijk: het strategisch
belang en het competitief voordeel dat met digitalisering is gediend. “Ga
na in hoeverre het initiatief bijdraagt aan het voortbestaan van je bedrijf.
En stel jezelf de vraag of je met het initiatief de strijd om de klant kunt
winnen.”
TTM.nl december 2019 | 81
De kennissessies in veertien theaters werden goed bezocht, zoals hier bij Centric.
78-79-80-81_beursictlogistiek.indd 81 04-12-19 09:48