DE MONITOR,
DAT BEN JE ZELF
Er was in dit jaar van Corona veel aandacht voor vrachtwagenchauffeurs.
Direct in maart al werd vastgesteld dat chauffeurs een ‘vitaal’ beroep heb-
ben. Dat is natuurlijk ook zo. Goed transport is belangrijk voor economie
en maatschappij. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat chauffeurs niet
belangrijk zijn. Maar sommige chauffeurs vinden zichzelf wel héél belang-
rijk.
Misschien dat de chauffeurs wat veel schouderklopjes hebben gekregen
tijdens de eerste Corona-golf. Ik hoorde chauffeurs en (online) belangen-
groeperingen roepen dat chauffeurs ‘de hoeksteen van de economie’ zijn.
Nogmaals, ik vind de taak van chauffeurs ook belangrijk, maar hoeksteen
van de economie? Kijk eens even goed in de spiegel!
Ik besef heel goed dat het vaak de meest mondige chauffeurs zijn die zich
roeren op social media. Maar mondig is wat anders dan handig. Dat bleek
wel tijdens het vervolg van Corona, toen chauffeurs nog wel eens de toe-
gang tot sanitair werd ontzegd. Niet altijd natuurlijk, maar als je de berich-
ten van Facebookgroepen moet geloven, rijden alle chauffeurs met hoge
nood rond of moeten ‘schijten in een doos’. Onzin natuurlijk, en hier ligt
ook een taak voor de vervoerder. Klaagt de chauffeur, dan bel jij de
opdrachtgever of het laad-/losadres. Als er een goede relatie is, helpt één
telefoontje vaak al.
De chauffeurs gingen nog meer in de klaagstand over de vermeende ‘mis-
standen’ rond rij- en rusttijden. Het tv-programma ‘De Monitor’ ging weer
eens met chauffeurs in gesprek en wat bleek: de helft van de vrachtwagen-
chauffeurs rijdt te lang door! Wat ‘te lang’ is, werd niet gespecifi ceerd. Wel
werd er geconcludeerd dat de verkeersveiligheid en de veiligheid van de
chauffeur zelf zo in gevaar kwamen. Het als journalistiek bedoelde ‘De
Monitor’ nam een proefrijles op de vrachtwagen en noteerde dat ‘het
besturen van zo’n truck nog niet meevalt’. Dat is journalistiek van de koude
grond als je het mij vraagt.
Iedereen in het transport weet dat een chauffeur er soms niet aan ontkomt
om even door te rijden. De parkeerplaats is vol, of met drie minuten langer
rijden sta ja aan een dock of ben je thuis. Een chauffeur die echt uren door
moet rijden van zijn werkgever, zonder de rusttijden aan te houden of met
een andere chauffeurspas, kan dat gewoon weigeren. Een transportbedrijf
kan zijn chauffeurs niet verplichten de wet te overtreden. En daarvoor
chauffeurs ontslaan kan al helemaal niet. Dus wees mondig en durf
gewoon ‘nee’ te zeggen. Sta dat als werkgever ook toe. Houd je aan de
regels. Daarbij komt dat de zo verfoeide politiek in het Mobility Package
uitzonderingen biedt om af en toe de rijtijden ietsjes te verlengen. Goed
opletten dus, want de monitor, dat ben je zelf.
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#monitor
#illegaal
#rijtijden
“
10 | december 2020 TTM.nl
editorial
“
10_editorial.indd 10 08-12-20 14:37