Pagina 13 van: TTM.nl nr. 6 2020

Een bijzondere ceremonie ja, want in 2020 lijkt alles
aangepast, dus de verkiezing tot International Truck of
the Year ook. In een normaal 2020 zou juryvoorzitter
Griffini de trofee overhandigd hebben op een avond vol
glitter en glamour op de IAA. Maar ja, die ging niet door
en omdat een evenement met flink wat mensen niet
mogelijk was, werd besloten tot een virtuele ceremonie.
KoninKlijK
Die ceremonie, gescript maar daarom niet minder fraai,
begint in Monza, nabij Milaan, in het Villa Real, het
voormalige Italiaanse koninklijk paleis. Daar ontvangt
Gianenrico Griffini de kijkers en legt uit wat de
International Truck of the Year award ook al weer
inhoudt. Al wandelend zien we in een hoek van het
scherm de schaduw van een vrachtwagen opdoemen.
Maar van welke vrachtwagen? Corona was een ware
plaag voor truckfabrikanten, waardoor flink wat geplan-
de introducties in het water vielen, of in ieder geval zo
gehinderd werden dat de jury ze niet als kandidaat kon
beoordelen. Daarom bleven er maar twee kandidaten
over: de MAN TGX en de Volvo FH. Beide nieuw dan wel
stevig vernieuwd, in ieder geval voldoende om deel te
nemen aan de verkiezing.
De schaduw in de video schuift op en daar staat de win-
naar: de MAN TGX. De Volvo kreeg van de jury 101
punten, maar de TGX versloeg hem met een score van
155 punten.
De nieuwe TGX-serie van MAN behoudt volgens de jury
een sterk familiegevoel, maar betekent wel een grote
stap voorwaarts op het gebied van comfort, veiligheid,
brandstofefficiëntie, connectiviteit, een geavanceerd
serviceportfolio en de mens-machine-interface.
lof en prijs
Tijdens uitgebreide testritten die afgelopen februari in
Bilbao, Spanje, en meer recentelijk in juli in Duitsland en
Oostenrijk werden uitgevoerd, waardeerden de juryle-
den van International Truck of the Year de verbeterde
aerodynamica van de cabine die – samen met de D26 en
D38 Euro 6d-motoren, de geoptimaliseerde aandrijfas en
de gps-ondersteunde cruise control – bijdragen aan een
vermindering van het brandstofverbruik. Bovendien
prees de jury het optimale gebruiksgemak van de nieu-
we MAN TGX, dat mede gebaseerd is op een gemakke-
lijk af te lezen, volledig gedigitaliseerd kleurendisplay
en het turn-and-press controlesysteem (SmartSelect) van
het secundaire display, samen met het multifunctionele
stuurwiel. Tot slot waardeerden de IToY-journalisten het
brede scala aan assistentie- en veiligheidssystemen,
gericht op het verminderen van de werklast van de
chauffeur en op het verbeteren van de verkeersveilig-
heid. Als samenvatting van de stemming van de jury zegt
de voorzitter van International Truck of the Year,
Gianenrico Griffini: “Met de introductie van de nieuwe
TGX heeft MAN een op de toekomst gerichte serie
vrachtwagens voor zwaar gebruik geleverd, die aan de
huidige en toekomstige transportbehoeften voldoen.”
TelefoonTje
Na die woorden plaatst Griffini de blinkende trofee in
de opbergruimte aan de zijkant van de TGX, waarna de
TTM.nl december 2020 | 13
De International Truck of the Year 2021 is bekend. Het is de nieuwe MAN
TGX. De prestigieuze award werd eind november door juryvoorzitter
Gianenrico Griffini overhandigd aan Andreas Tostmann, CEO van MAN
tijdens een bijzondere ceremonie.
TeKsT: ARJAN VELTHOVEN | foTo’s: MAN TRUCKS
Het echte
goud
MAN TGX is International Truck of the Year 2021
12-13-14-15_manitoy.indd 13 08-12-20 14:37