Pagina 16 van: TTM.nl nr. 6 2020

16 | december 2020 TTM.nl
Blankers gebruikt ORM
De meeste vrachtwagens van Blankers Transport hebben twee of drie
laadvloeren, een enkele zelfs vier. Het bedrijf van Martien Blankers heeft
ze zelf ontwikkeld voor het transport van latex of schuimrubberen
matrassen. Als de eerste vloer met matrassen is geladen, wordt de lading
tegen het verstevigde dak geperst. Daardoor ontstaat ruimte voor een
tweede, derde en soms zelfs vierde laag. “We gebruiken deze volume-
combi’s voor transport van matrassen door heel Europa, maar ook voor
andere volumeproducten zoals kunststof bakken en jerrycans, of voor
kwetsbare producten zoals tv’s en kopieerapparaten. Die producten zijn
niet stapelbaar, maar met een dubbele laadvloer kunnen we toch twee
keer zoveel vracht meenemen als met een standaard volumecombi. Dat
is niet alleen efficiënt, maar ook nog eens duurzaam”, vertelt Blankers,
die met deze unieke voertuigen een niche voor zijn bedrijf heeft gecre-
eerd.
Maar niche of niet: het blijft belangrijk om het rendement van alle ritten
voortdurend in de gaten te houden. De Operationeel Rendement
Monitor (ORM) helpt daarbij. Elke dag werpt Blankers een blik op het
dashboard dat inzicht geeft in de actuele prestaties die met de vijftig
vrachtauto’s zijn geleverd. Het dashboard toont niet alleen de opbrengst
van de vorige dag, maar ook de gemiddelde dagsnelheid, de opbrengst
per rit, het gemiddelde aantal kilometers per rit, de omzet per vracht-
auto per rit en het aantal zendingen per week. “Ik kan nu ’s avonds op
de bank zien hoe we ervoor staan”, vertelt Blankers.
LaagdrempeLig
ORM is een initiatief van Transport & Logistiek Nederland (TLN). Tijdens
een diner voor transportondernemers sprak TLN-directeur Jan Boeve
vorig jaar de wens uit om alle aangesloten leden een laagdrempelig
dashboard te kunnen geven. Het stoorde hem dat veel transportbedrij-
ven pas na zes tot acht weken weten wat ze overhouden aan een rit.
Zolang duurt het vaak voordat alle informatie in het financiële systeem
staat, terwijl de data eigenlijk allang beschikbaar zijn.
De uitspraak van Boeve sloeg aan bij softwarebedrijf Powerblocks.
Powerblocks besloot de uitdaging aan te gaan en in samenwerking met
TLN een poging te wagen om een laagdrempelig dashboard op te zetten.
“Powerblocks heeft met name de achterkant goed voor elkaar. Hun tech-
nologie kan data op een slimme manier uit TMS-systemen en boordcom-
puters halen en die bijeenbrengen in een database die via de cloud toe-
gankelijk is”, aldus Menno Lambooij, die samen met Powerblocks de
zogeheten TLN ORM bij transporteurs implementeert.
Als consultant had Lambooij veel transportbedrijven geholpen met het
opzetten van business intelligence-tools in aanvulling op hun transport
management systemen (TMS). “Ik heb hele mooie dashboards zien ont-
staan, maar ook ervaren dat die in veel gevallen erg veel geld hebben
gekost. Terwijl de technologie steeds goedkoper, laagdrempeliger en
eenvoudiger in gebruik wordt.”
KiLometers en uren
Eigenlijk zijn niet eens zo heel veel data nodig om transporteurs inzicht
te geven in het rendement van hun operatie. Dat rendement is alles wat
overblijft van de opbrengst na aftrek van de kosten. Met de data uit het
TMS over opdrachten, tarieven per opdracht, uitgevoerde ritten en inge-
zette voertuigen heeft ORM genoeg informatie om de opbrengst te
berekenen. Voor het berekenen van de kosten zijn data over de daadwer-
kelijk gereden kilometers en gewerkte uren nodig. “Dat was wat lasti-
ger”, vertelt Lambooij. “Je zou verwachten dat deze data ook in het TMS
beschikbaar zijn, bijvoorbeeld voor nacalculatie. Maar slechts weinig
transportbedrijven doen aan nacalculatie. De data over de gereden kilo-
meters en gewerkte uren kunnen ze uit de boordcomputers halen, maar
het blijkt lastig te zijn om die te koppelen aan de ritten in het TMS.
Daarom haalt ORM die data rechtstreeks uit de boordcomputers en legt
het zelf de link met de ritten.”
Vervolgens berekent het systeem het rendement, waarbij rekening wordt
gehouden met de verschillende voertuiggroepen en plangroepen. “Dat
stelt de ondernemer in staat om het verschil in rendement te zien tussen
bijvoorbeeld nationale distributie of internationaal transport”, legt
Lambooij uit.
BenchmarKtooL
Het dashboard toont een grafiek met de opbrengst en de kosten van de
afgelopen week. Daarnaast laat het dashboard de score zien op zes
prestatie-indicatoren. Elk transportbedrijf kan zelf een keuze maken uit
een lijstje met twintig prestatie-indicatoren, variërend van de gemiddel-
de omzet per auto per week tot de gemiddelde stilstand en dagsnelheid.
Wat is het rendement van de gisteren uitgevoerde ritten? Een eenvoudige vraag waarop veel vervoerders zoals
Blankers Transport maar lastig antwoord kunnen vinden. De Operationeel Rendement Monitor (ORM) biedt uitkomst.
Wat is nou mijn
rendement?
teKst: MARCEL TE LINDERT | Foto’s: KOOS GROENEWOLDICT
16-17-18-19_ict.indd 16 09-12-20 11:24