Pagina 19 van: TTM.nl nr. 6 2020

“Als ze op een indicator klikken, zien ze de ontwikkeling van de score per
week, maand of jaar. Ook kunnen ze een streefwaarde ingeven, zodat ze
kunnen zien hoever ze daar vanaf zitten.”
Het dashboard levert verrassende inzichten op. Lambooij noemt het voor-
beeld van een bedrijf met veertien auto’s met een opvallend hoge stilstand.
“Het bedrijf draaide best een mooi rendement, maar er waren dagen dat de
helft van de auto’s stilstond. Natuurlijk weten de planners dat ook, maar met
het dashboard wordt opeens duidelijk wat de impact daarvan is op het ren-
dement.”
minder aFhanKeLijK
Natuurlijk bieden TMS-systemen ook de nodige rapportages, maar vaak net
niet de rapportages die een ondernemer nodig heeft. “Bovendien gaat het
vaak om te veel en te complexe rapportages. Dan zien ondernemers dingen
staan die ze niet kunnen verklaren en wordt de hele rapportage ter zijde
geschoven”, weet Lambooij.
Bij veel transportbedrijven smaakt het dashboard naar meer. Ze kloppen al
snel aan met nieuwe vragen en wensen. “Als ze daarvoor meer data uit de
systemen nodig hebben, is dat geen probleem. De koppeling is al gemaakt
en de techniek is beschikbaar. PowerBlocks biedt een hele bibliotheek waar-
mee bedrijven zelf het dashboard kunnen uitbreiden”, verklaart Lambooij.
“Dat was ook een belangrijke wens van TLN: zelfredzaamheid. Omdat wij de
data uit die TMS- en boordcomputersystemen halen en beschikbaar maken,
is de afhankelijkheid van IT-leveranciers minder groot.”
Het is niet alleen het dashboard dat veel waarde oplevert, maar ook het
traject dat bedrijven moeten afleggen om dat dashboard werkend te krij-
gen. “Opeens wordt duidelijk dat ze in hun administratie niet altijd alles
even handig doen. Bijvoorbeeld dat ze geen onderscheid maken in voertuig-
groepen. Of dat ze soms vergeten te factureren, wat ze ontdekken als ze
ritten zien waar geen opbrengst tegenover staat.”
FerryKosten
Ook Blankers Transport heeft dankzij implementatie van ORM en de koppe-
ling met het TMS van Tans en de boordcomputers van Mobicoach meer
inzicht in de administratie gekregen. De eerste grafieken die Blankers te zien
kreeg, vertoonden van dag tot dag grote verschillen in opbrengst. “Wat
blijkt? Als wij maandagavond laden voor een rit naar Noorwegen, zijn we
dinsdag alleen maar aan het rijden. Op die dag levert de rit volgens het
dashboard geen opbrengst op, want die valt pas op de dag dat de vracht
wordt afgeleverd. Daarom kijken wij niet naar de opbrengst per dag, maar
per rit”, legt Blankers uit.
Vervolgens bleek dat de ritten naar Scandinavië een opvallend hoog rende-
ment haalden. Analyse leerde dat in het TMS niet de ferrykosten staan. Aan
het dashboard heeft het team van PowerBlocks en Lambooij daarom een tabel
met de ferrykosten gekoppeld. “Daarnaast hebben we flink bespaard op
administratieve lasten. Het dashboard liet zien dat we veel ritten hadden met
nul kilometers en nul uren. De reden is dat we iedere keer handmatig de uren
en kilometers vanuit de boordcomputers in het TMS moeten overzetten, maar
daar zit een vertraging in. Nu halen we die data rechtstreeks uit de boordcom-
puters en sturen die vervolgens door naar het TMS. Dat scheelt in administra-
tief werk en levert ons bovendien sneller inzicht op in het rendement.”
Het inzicht helpt om de dagelijkse operatie te verbeteren. “Het liefst scoren
we met elke rit een positief rendement. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Nu we
beter inzicht daarin hebben, kunnen we gemakkelijker bijsturen”, stelt
Blankers, die beaamt dat hij in principe alle daarvoor benodigde data al had.
“Maar nu zie ik alle relevante data in één oogopslag op het scherm. Een
wens voor de toekomst is om ook inzicht te krijgen in het rendement per
klant. Dat verschaft ons een betere onderhandelingspositie.”
grote verschiLLen
Op dit moment werken zestien TLN-leden net als Blankers Transport met
ORM. Lambooij is verrast door de grote diversiteit in systemen die zij gebrui-
ken. “Het gevolg is dat we nu koppelingen hebben gerealiseerd met acht
verschillende TMS-systemen en zeven verschillende boordcomputersyste-
men”, vertelt Lambooij.
Wat daarbij opvalt, zijn de grote verschillen tussen die systemen wat betreft
het uitwisselen van data. Lambooij: “Het is bepaald niet zo dat de ORM in
elk bedrijf eenvoudig kan worden ingeplugd en dat het dashboard direct
volstroomt met goede data. In sommige systemen zijn daarvoor standaard
API’s beschikbaar, maar we hebben ook nog steeds systemen waarmee we op
de traditionele manier middels exportfiles data moeten uitwisselen. Dat is
eigenlijk niet meer van deze tijd.”
TTM.nl december 2020 | 19
Blankers transport rijdt onder meer op scandinavië. dus wat rijd je dan in het najaar? Kerstbomen natuurlijk!
16-17-18-19_ict.indd 19 09-12-20 11:25