24 | december 2020 TTM.nl
management
Wat is er anders aan het managen van een transportbedrijf dan bij
de generatie voor jou?
“Er zijn veel meer mogelijkheden. Vooral door internet, data en
technologie. Toen ik hier in 2009 begon, werkte de planning nog
met Excel-sheets. Ik ben meteen begonnen met een WMS, een
TMS, boordcomputers in de auto’s. We hebben nu een perso-
neelsapp met pushmeldingen als er nieuws is. We kunnen zo’n
beetje live meekijken met alles wat er onderweg gebeurt. Je kunt
daar als manager veel beter op sturen.”
Hoe kijk je naar de samenstelling van je wagenpark? Ga je al elek-
trisch?
“Dat is nog wel een dingetje. Heel moeilijk. Normaal kopen we
auto’s met een looptijd van tien jaar, maar ik hoor nu al dat er in
2025 emissievrije zones kunnen komen. En wij rijden veel binnen
de bebouwde kom. Maar er is nog weinig aanbod aan elektrische
trucks, en het is ook nog eens veel duurder. Daar is op dit moment
niks mee te verdienen. De regels die worden opgelegd zorgen er
wel voor dat we met zero-emissiematerieel aan de slag moeten.”
Wat is 2020 voor een jaar geweest voor JLN, gezien Corona en hoe
kijk je naar de komende jaren?
“Dit is zo’n vreemd jaar geweest. Vorig jaar raakten we een grote
opdrachtgever kwijt. Daardoor scoren we in 2020 5 procent min-
der omzet, maar we behalen dit jaar het beste resultaat ooit. Door
te investeren in ICT, we zijn klant bij TANS, kunnen we het rende-
ment steeds verder verbeteren. Dat is mooi, want als werkgever
wil je toch wat geld overhouden aan het einde van het jaar. En de
toekomst… we hebben groeiambities, maar niet als absoluut doel.
Organische groei, door goed samen te werken met klanten, nieu-
we kansen te zien en pakken. Ik geloof dat er nog altijd een markt
is voor tweemansdistributie. Dat blijft een sterk concept, nu en
ook voor de toekomst.”
#familiebedrijf
#jubileum
#tweemansdistributie
‘Ik wil best op gevoel beslissingen nemen, maar
dan wel met meer cijfermatige onderbouwing’
20-21-22-23-24-25_managementjln.indd 24 07-12-20 16:28