30 | december 2020 TTM.nl
rij-impressie
even los te laten en te zien of de Volvo zelf terugstuurt.
Dat doet hij zeker, maar het is natuurlijk geen speelgoed…
De moderne technologie zorgt voor echt slimme systemen,
die het kunnen van chauffeurs overtreffen. Wat te denken
van de Stop & Go-functie van ACC, waarmee je zonder de
pedalen aan te raken tot stilstand komt (en zachtjes voort
blijft gaan) in files? Of van de Downhill Cruise Control, die
een maximale snelheid instelt om een ongewenste versnel-
ling op afdalingen te voorkomen? We zien ook dat alle
systemen in deze FH samenwerken, om bijvoorbeeld opti-
maal een helling te nemen of juist te dalen. Het is het soort
ACC ‘aan een elastiek’, dat we ook bij andere merken al
hebben gezien. Al voortzoevend over de Nederlandse
wegen vinden er ergens in de FH heel wat rekensommen
plaats.
Als we de FH aan het einde van de dag weer parkeren,
hoeven we niet af te tanken. We rijden uiteindelijk geen rit
die gaat om het brandstofverbruik. Toch kijken we even op
de boordcomputer en dan zien we een verbruik van 28,2 l
op 100 km. Dat is niet eens slecht, als je bedenkt dat we
een fotorit hebben gemaakt en dat uw hoofdredacteur
achter het stuur zat en niet een professionele chauffeur.
Graag nemen we de FH nog een keer mee voor een echte
verbruiksrit. Tot die tijd vertrouwen we op onze eerdere
ervaringen met de I-Save-voorzieningen van Volvo, en die
lieten ons tot op heden zien dat Volvo haar rekensommen
goed voor elkaar heeft. Dat biedt perspectief voor de
ondernemer, want die kan dan weer wat toevoegen aan
zijn veelal schaarse rendement.
De FH biedt meer comfort
voor de chauffeur. De kastjes
hebben slimme led-verlich-
ting.
De displays zijn vanaf het
stuur te bedienen. Veilig
idee!
Het tweede dis-
play dient onder
meer als scherm
voor de dode-
hoekcamera.
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog
over deze rij-impressie!
#adaptief
#slim
#rekenwonder
26-27-28-29-30-31_rij-impressievolvofh.indd 30 07-12-20 16:25