Pagina 35 van: TTM.nl nr. 6 2020

Een Maxus? SAIC? Nooit van gehoord. Die reactie krijgen we vaak als
we met een Maxus onderweg zijn. Maxus mag dan nog altijd geen
bekende naam zijn in Nederland, de Chinese fabrikant SAIC Motors is
de grootste autofabrikant van China, dus dat is geen kleine speler.
STOFZUIGER
De eDeliver 3 is een kleiner model dan de EV80 die we vorig jaar in een
test hadden. De eDeliver 3 is duidelijk veel moderner, met een eigentijds
front. Ons testmodel had een lange wielbasis, wat in combinatie met de
witte carrosserie een wat eigenaardig ogend model oplevert. Een van
de voorbijgangers tijdens onze fotosessie zei: ‘Als je hem nu aan een
stopcontact hangt, denk je dat het een stofzuiger is!’ De korte wielbasis
staat de eDeliver 3 beter.
COMPOSIET
Aan de voorzijde van de auto zijn diverse carrosseriedelen van compo-
sietmateriaal. Even wennen, maar wel lekker licht, en snel en goedkoop
vervangbaar bij eventuele schade. Zelfs bij het eenvoudig openen van
de motorkap kwam die al los uit zijn bevestiging. Onder de motorkap
zien we een kleine 90 kW danwel 122 pk sterke elektromotor. Onder de
auto zien we dat het 53 kWh accupakket mooi is weggewerkt.
BASIC
De eDeliver 3 heeft een heel net ontworpen interieur en goed zittende
stoelen. De bouwkwaliteit is oké, maar haalt het niet bij die van
Westerse merken. De Maxus is veel meer ‘basic’, met in de cabine het-
zelfde materiaal op de vloer als in de laadruimte. Op ergonomisch
gebied moeten de Chinezen nog wel wat leren. Zo is het stuur niet in
diepte verstelbaar, zit de knop om de drie standen regeneratie te ver-
stellen links van het stuur op een lastige plek, en zitten de knoppen voor
de stoelverwarming bijna op de vloer! Bijzonder is ook dat de eDeliver
3 een mechanische handrem heeft. In de meeste elektrische auto’s is
deze vervangen door een – hoe kan het ook anders – elektrisch exem-
plaar.
TREKHAAK
De eDeliver 3 heeft met zijn lange wielbasis van 330 cm ruim 6 kuub
laadvolume. Door zijn relatief eenvoudige opzet weegt de Maxus 1.640
kg. Aan laadvermogen kan er daardoor bijna 1.000 kg aan lading mee.
Bijzonder aan de Maxus is dat hij een aanhanger mag trekken. In de
confi guratie van onze testauto was dat nog maar 440 kg, in de 2021-uit-
voering mag er 1.100 kg aan de trekhaak hangen.
ACTIERADIUS
De aandrijfl ijn van de Maxus is uitstekend. De auto is lekker vlot en
wendbaar en toonde zich tijdens onze test erg zuinig. Daarvoor hoef-
den we niet eens de rijmodus ‘Eco’ aan te spreken. Wat wel gezegd
moet worden is dat we in deze test geen lading hebben meegenomen
in de eDeliver 3. Praktijkervaringen uit het verleden leren dat er bij een
60-procents belading ongeveer 10 procent stroomverbruik bij komt.
TTM.nl december 2020 | 35
1. Met een elektrische bestelauto als de Maxus ben je welkom in elke stad.
2. De eDeliver 3 heeft een net interieur dat volstaat om er elke dag mee te werken.
3. Niet handig: de knoppen voor de Eco-stand en regeneratie zitten op een moeilijk te
bereiken plek.
4. Bijna 1.000 kg lading mag er achter in de Maxus. En dan mag er ook nog 1.100 kg
(in 2021) aan de trekhaak.
De Maxus eDeliver 3 werd in het voorjaar van 2019
gepresenteerd, en nu is de auto dan eindelijk in
Nederland. TTM.nl kon hem samen met zusterblad
Bestelauto een hele week testen!
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
3
2
4
34-35-36-37_bestellermaxus.indd 35 07-12-20 16:26