Pagina 40 van: TTM.nl nr. 6 2020

40 | december 2020 TTM.nl
management
mogen van iedereen, en ik vond het prachtig om te zien hoe
iedereen meedacht. Er was doortastendheid, ook hier bij het
management. Samen praten, discussiëren soms, een beslissing
nemen, en dat is dan het nieuwe beleid. En iedereen volgens de
nieuwe regels aan de slag. En het gaat goed. We maken nu per
dag weer nagenoeg hetzelfde aantal voertuigen als voor Covid-
19.”
Bij andere truckfabrikanten lag niet alleen de productie stil, maar
vielen er ook ontslagen. Soms duizenden banen vielen weg. Bij
DAF niet. Werken jullie al zo lean?
“Sowieso zijn wij heel lean. Wij kijken elke dag naar onze activi-
teiten en wat we eventueel bij moeten stellen. Wat niet onder-
schat mag worden is de waarde van de NOW-regeling. Toen bij
ons de productie stil lag, gaf dat veel onzekerheid bij medewer-
kers. Als je dan met NOW1 en NOW2 kan bewerkstelligen dat
financieel alles in orde is, geeft dat veel rust. Daar ben ik onze
overheid erg dankbaar voor. Ook omdat het de supply chain sterk
maakt. Als een leverancier anders niet meer kan of wil leveren,
ben je verloren. Dan was de ellende niet te overzien geweest.
Uiteindelijk zijn er bij ons toch 150 uitzendkrachten vertrokken,
omdat in juni het herstel nog niet zo doorzette als we verwacht-
ten. En ja, we hebben met uitzendkrachten een soort flexibele
schil, maar dan gaat het niet over 5.000 medewerkers, zoals bij
sommige andere fabrikanten.”
Wat waren de gevolgen van Corona voor de omzet?
“Je ziet dat de Europese markt heeft moeten inleveren. 300.000
eenheden in het zware segment voor de hele EU-markt was reëel,
nu komen we uit op 225.000 tot 230.000 stuks. Twee derde van
het volume van 2019 dus, een forse stap achteruit. Het kleinere
segment ligt net iets onder de 50.000 eenheden, en daar zie je het
aandeel grote vans tot 7,5 ton sterk groeien. DAF’s marktaandeel
in Europa blijft in het zware segment met 16,2 procent ongeveer
gelijk. In het trekkersegment stijgen we licht naar 19,9 procent.
Het totale marktaandeel in Nederland is voor dit jaar 31,5 pro-
cent, drietiende procentpunt minder dan in 2019 – maar ik voorzie
dat we december op het niveau van afgelopen jaar afsluiten. In
het Verenigd Koninkrijk stijgen we van 29,4 naar 32,1 procent.
Dat kan de Brexit zijn, maar we hebben ook een sterke campagne
‘Building Britain’ daar gevoerd. 2020 was trouwens het jaar van
Corona, maar ook het jaar dat de laatste generatie modellen in
alle DAF-markten wordt gevoerd. Letterlijk van Colombia tot
Nieuw-Zeeland, en bijna alles daar tussenin.”
Hoe kijken jullie naar de Brexit? Daar moeten jullie toch wel klaar
voor zijn nu?
“We zijn al lang klaar voor de Brexit, sinds dat het op 1 april 2019
officieel zou worden. Voorraden in Nederland en het Verenigd
Koninkrijk aangelegd, douanefaciliteiten geregeld, homologatie,
allemaal. Met onze fabriek in Leyland willen we gewoon onze
klanten van dienst blijven zijn, en dat beter doen dan concurren-
ten die moeten importeren. Maar het telkens uitstellen geeft heel
veel onzekerheid. Telkens voorraden aanleggen, en dan weer weg
laten lopen. Aanleggen, en weer afbouwen. Iedereen is getraind,
‘DAF heeft zich dit jaar bewezen in aan-
passingsvermogen en doortastendheid’
38-39-40-41-42-43_dafinterview.indd 40 08-12-20 14:38