46 | december 2020 TTM.nl
de dealer
kraCht
De nieuwe naam van Thieu van Dorst wordt MANA. “Kort maar
krachtig. Het straalt kracht en autoriteit uit. Precies wat we wil-
len”, aldus een tevreden Van der Heijden, die net voor het ver-
schijnen van deze TTM.nl de naam wereldkundig heeft gemaakt.
“De naam bekt lekker en het is een knipoog naar het merk dat we
willen vertegenwoordigen. MANA staat ook voor een nieuwe
periode in ons bedrijf. We zijn nu echt één bedrijf met vijf vesti-
gingen. Ik heb sinds ik twee, bijna drie jaar geleden hier binnen-
kwam, gezien dat er verbeteringen in de organisatie mogelijk
zijn. Een stukje harmonisering. Daar werken we nu aan, om zowel
personeel als klanten zich helemaal thuis te laten voelen bij
MANA Bedrijfswagens.”
energietranSitie
Van der Heijden wil zijn dealerbedrijf klaarstomen voor de toe-
komst. Want er verandert veel in de transportsector en trucktech-
nologie. “Kijk alleen maar eens naar de energietransitie. We
hebben nu al de elektrische eTGE bestelauto, maar de komende
jaren komt ook de eTGM. De zware trucks zullen later op water-
stof gaan rijden. Dat vereist een andere werkwijze in de werk-
plaats, bijvoorbeeld als het om veiligheid gaat. Maar ook in de
bedrijfsvoering. Elektrische trucks hebben minder onderhoud
nodig, dus ons businessmodel verandert. We zullen minder een
urenfabriek moeten worden, maar meer een handelsbedrijf. Meer
rendement uit verkoop. Dat is een uitdaging, maar we gaan
ervoor. Aan de andere kant: trucks op diesel zijn morgen nog niet
verdwenen, hè. Dat duurt nog wel tot zeker 2030”, aldus Van der
Heijden.
toekomSt
Een grote uitdaging ziet Van der Heijden ook voor zijn medewer-
kers. “Die moeten getraind worden in het omgaan met EV’s in de
werkplaats. Maar het is vooral de mindset: nu al zie je dat elektro-
nica en software essentieel zijn bij onderhoud. Vooral jonge mon-
teurs zijn daar al helemaal in thuis. Toen we hier de eerste TGX
hadden, stonden veel mensen bij die truck en klommen er in.
Maar een van onze monteurs haalde een laptop op en plugde
hem in, gewoon om binnen in de data van het voertuig te kijken.
Daar zit tegenwoordig het hart van het voertuig, en niet in de
cabine of het design”, aldus Van der Heijden. Hij ziet een uitda-
ging om jong personeel te werven, maar is overtuigd dat het lukt.
“We hebben nauwere banden aangeknoopt met de Truck
Academy. Trucktechneut zijn is allang niet meer vieze handen
maken en zwaar lichamelijk werk doen. Dat is een vooroordeel
dat vooral nog leeft bij ouders. Maar een truck is een hightech
product, meer software dan hardware, nog meer dan personen-
auto’s. Jongeren hebben dat al veel beter door dan hun ouders.
Gelukkig kunnen wij ze nu met ons gemoderniseerde dealerbe-
drijf echt een baan voor de toekomst bieden.”
#mana
#elektrisch
#jeugd
44-45-46-47_dealermanx.indd 46 08-12-20 14:39