Transportbedrijf Reining bestaat dit jaar alweer 95 jaar.
De familie Reining is al sinds 1989 niet meer actief aan-
wezig in het bedrijf van haar eigen naam. Het bedrijf
werd toen overgenomen door Koninklijke Wagenborg.
In 2013 kwam Gerrit Hes na iets meer dan tien jaar
terug bij het bedrijf, waarvan hij in 2014 middels een
management buy-out eigenaar werd. “Het bedrijf is
anno 2020 vrijwel alleen actief in volumevervoer, met
motorwagens en aanhangers van verschillende leng-
tes”, aldus Hes. Met een wagenpark van rond de 350
eenheden rijdt Reining in de Benelux, Duitsland,
Frankrijk, Zwitserland en een deel van Noord-Italië.
Veel van de 350 voertuigen van Reining hebben witte
kentekenplaten. Vanaf de overname in 2014 heeft
Reining steeds meer gefocust op Duitsland. Er is nu circa
85 procent van het wagenpark op Duits kenteken gere-
gistreerd, en Reining heeft inmiddels in Duitsland dan
ook een aantal kantoren.
Het betekent dat het wagenpark en ook de chauffeurs
die er mee rijden, waar ze ook vandaan komen in
Europa, onderworpen zijn aan Duitse regelgeving”, legt
Hes uit. “Als wij louter met een Nederlands kostenmo-
del ons Europese werk zouden moeten doen, dan is dat
financieel niet haalbaar.”
AFmEtinGEn
Het wagenpark van Reining bestaat uit drie merken.
“MAN is ons grootste merk in aantal, met zo’n 210 een-
heden. De rest bestaat uit DAF en Mercedes-Benz. Het
merendeel van ons werk bestaat uit volumevervoer en
TTM.nl december 2020 | 49
Transportbedrijf Reining uit het noordelijke Kolham is specialist in internationaal volu-
mevervoer. Dat vraagt om een uitgekiend wagenpark, dat Reining graag zo efficiënt
mogelijk wil inzetten. Een gesprek over Lang-LKW’s, nieuwe MAN’s, hefdaken en nog
veel meer, met managing director Gerrit Hes en fleetmanager Edwin Flikkema.
Gerrit Hes & Edwin Flikkema, Reining
tEkst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: REINING, TTM.NL
Méér volume,
minder CO2
48-49-50-51-52-53_fleetmanagementreining.indd 49 07-12-20 16:15