Pagina 50 van: TTM.nl nr. 6 2020

50 | december 2020 TTM.nl
fleetmanagement
daar is het wagenpark op ingericht”, aldus Edwin Flikkema. “We
hebben denk ik nog zo’n tien trekker-opleggercombinaties, de
rest is allemaal volume-combinatie met een binnenhoogte van
minimaal 3 meter, soms zelfs 3,15 m, en hefdak, en sommige voer-
tuigen zijn uitgerust met Edscha-schuifdak en kooi-aap.” Hes vult
aan: “Naast de combinaties hebben we ook de MAN TGL met een
15 meter lange oplegger, in Duitsland aangeduid als de Lang-LKW
Type 1. Die rijdt in Duitsland dedicated voor een klant. Voorheen
reden we voor die klant met een motorwagen en aanhangwagen,
met deze oplegger hebben we 25 procent aan laadvolume
gewonnen. Daarnaast hebben we ook een TGL bakwagen van
8 meter met een aanhanger van 9 meter. De binnenhoogte daar-
van bedraagt 315 cm en daarmee behaalden we, in de hoogte en
de lengte totaal, een verbetering in volume van 50 procent.
De volgende in de rij is een net afgeleverde TGX met een 9 meter
lange motorwagen met gestuurde naloopas en een 9 meter lange
aanhangwagen. Daarmee verbeteren we de capaciteit van 38
Europallets naar 46 Europallets. Het doel van die hele transitie is:
meer meenemen met dezelfde beweging. Met deze combinatie
hebben we geen extra dolly nodig, reparatie en onderhoud zijn
eenvoudiger en het eigen gewicht is relatief laag. In Duitsland is
het maximumgewicht 40 ton, en zo komen wij toch bijna aan 24
ton geladen gewicht.” Flikkema vult Hes aan: “Met de traditio-
nele LZV-combinatie, met oplegger en een dolly, komen we maar
aan 18,5 ton laadvermogen.” De MAN’s TGX die Reining rijdt, zijn
nog van het vorige model. “Wij rijden met bakwagens, dus dan
komen nieuwe modellen wat later dan de trekkers. We hebben al
wel het nieuwste type motor, die aanmerkelijk stiller en zuiniger
is”, aldus Hes. Voor het getrokken materieel zijn SystemTrailer en
Karhof de partijen. De nieuwste motorwagens zijn gebouwd door
H&W, gevestigd net over de grens in Duitsland. Flikkema: “Voor
de traditionele LZV hebben we dit jaar twee dolly’s en twee
opleggers van Schmitz in gebruik genomen.”
DuuRzAmER
Die aanpak van het wagenpark doet Reining om duurzamer te
worden. “Wij zien ook de noodzaak om de CO2-uitstoot te beper-
ken. Klimaatakkoorden zijn daar duidelijk in. We zoeken het
gesprek met onze klanten en kijken samen waar er verbetering
nodig en mogelijk is. Soms moeten er aanpassingen worden
gedaan bij de klant, in de orderstructuur, of bij de ontvanger, en
wij passen onze voertuigen aan. Uiteindelijk is er veel mogelijk en
levert dit tot tientallen procenten minder CO2-uitstoot en efficien-
cyverbetering op. Daarvan profiteren het milieu, de klant en zijn
opdrachtgever en ook Reining. Vier keer voordeel dus van één
keer inspanning”, aldus Hes.
GEwoon GtL
De ambitie om duurzaam te werken komt ook tot uiting in het
brandstoffenbeleid. Reining tankt al bijna vijf jaar uitsluitend
Shell GTL. “We waren destijds de eerste vervoerder die op zo’n
grote schaal overstapte op Shell GTL. We tanken het in Kolham en
waar maar mogelijk elders in Nederland. Handig is wel dat er ook
conventionele diesel kan worden getankt”, schetst Gerrit Hes, die
voor andere alternatieve brandstoffen nog niet veel kansen ziet
‘We realiseren tot tientallen procenten
minder CO2-uitstoot’
48-49-50-51-52-53_fleetmanagementreining.indd 50 07-12-20 16:15