52 | december 2020 TTM.nl
fleetmanagement
op dit moment. “LNG is in principe een mooi alternatief, maar niet
overal even goed verkrijgbaar. Waterstof is de brandstof van de
toekomst, maar dan wel de verre toekomst. En elektriciteit, tja, ik
denk niet dat dat ooit een optie wordt voor de lange afstand.”
Edwin Flikkema vult aan: “We hebben een goede samenwerking
met Shell en zoeken gezamenlijk naar oplossingen.“ Flikkema
gaat bij Reining over het wagenparkbeheer, de inkoop. Reining is
trouw aan zijn leveranciers. Op ICT-gebied slaat Reining wel nieu-
we wegen in. In het voorjaar 2021 zal het bedrijf overstappen naar
een nieuw TMS-pakket, CarLo van Soloplan uit het Duitse
Kempten. Ook het planningspakket zal een upgrade krijgen.
insouRcEn
Het Mobility Package stelt internationale transporteurs voor
nieuwe regels, zoals de terugkeerplicht van chauffeurs. Gerrit Hes:
“Op een paar van onze Duitse vestigingen hebben we prima faci-
liteiten voor onze chauffeurs om de wekelijkse rust door te bren-
gen. Dat is al heel lang zo. Er wordt bij ons gewerkt via roosters,
en dan hebben chauffeurs de keuze om met het vliegtuig, dan wel
met de bus of eigen auto naar huis te gaan. Wat we ook zien, is
dat chauffeurs van Oost-Europese afkomst voor hun werk in
Duitsland gaan wonen. Bij ons is dus de trend insourcen in
Duitsland, in plaats van outsourcen naar Oost-Europa.”
De Covid-19 pandemie ging ook aan Reining niet voorbij. Hes:
“Zeker met ons automotive-vervoer konden we dat in het begin
merken. Zo stonden er ineens tijdelijk 40 auto’s stil. In Duitsland
hebben we chauffeurs in Kurzarbeit gehad. Op onze eigen omzet
hebben we, dankzij de spreiding in verschillende branches maar
zo’n 3 procent verloren. Gelukkig is transport een cruciaal beroep,
en hebben we, mede dankzij de Green Lanes, dit jaar redelijk goed
ons werk kunnen doen.”
#langlkw
#volume
#chauffeurs
‘Witte kentekenplaten? Dat klopt, maar dat zijn
dan wel Duitse witte kentekenplaten’
48-49-50-51-52-53_fleetmanagementreining.indd 52 07-12-20 16:15