TTM.nl december 2020 | 55
Het is alweer drie jaar geleden dat TTM.nl in Berlijn voor de eerste
keer de nieuwe Fuso eCanter kon rijden, de elektrische Canter
dus, tijdens diens wereldpremière. Hoog tijd dus om dat nog eens
een keer te doen, maar nu in onze thuisstad.
tEkSt: ARJAN VELTHOVEN | FOtO’S: TTM.NL
Fuso eCanter
De Corona-pandemie bindt ons nog altijd aan huis en (soms) kantoor. Geen inter-
nationale testritten, geen exotische locaties. Hoeft ook allemaal niet, want na
een belletje met Fuso Nederland horen we dat de eCanter in Arnhem staat. En
laat dat nou net de thuisstad van schrijver dezes zijn…
Bij Mercedes-Benz-dealer Wensink treffen we de eCanter aan, want Fuso mag
dan wel het truckmerk van de Mitsubishi Motor Corporation zijn, in Europa
wordt het merk vertegenwoordigd door Daimler. De eCanter is metallic blauw
gespoten, met achter de cabine op het chassis een grote witte box-opbouw. Een
brede opbouw ook, on-Nederlands breed zelfs. Met de spiegels kijk je er precies
omheen. De spiegels zijn niet voorzien van een groothoekbeeld, zoals wij in
Nederland veelal gebruiken. De eCanter is opgebouwd naar Duitse specifi caties,
vandaar dat hij op punten afwijkt van hoe de auto in Nederland vaak rondrijdt.
Wat wel weer opvallend is, is dat ook bij de eCanter blauwe accenten zijn
gebruikt om aan te geven dat het hier toch echt om een elektrisch voertuig gaat.
twINtIg
De eCanter is dan misschien geen absolute saleshit, hij is wel degelijk te vinden
op de Nederlandse wegen. In december 2017 gingen vervoerders Rhenus, DB
Schenker, Dachser en DHL als eerste met de eCanter rijden. Sindsdien hebben in
Nederland Technische Unie, PostNL, Bidfood, Albert Heijn, Cornelissen, Van
Duivenvoorde, Traffi c Service en groenbedrijf Punt met de eCanter gereden. DB
Schenker schafte onlangs nog 36 eCanters aan, twee ervan gaan in Tilburg rijden.
Aan het einde van 2020 zijn er in Nederland twintig eCanters operationeel.
MODuLES
De Fuso eCanter is een lichte distributietruck, met een totaalgewicht van 7,5 ton.
Het eigengewicht is 4.250 kg, dus dan blijft er 3.250 kg aan laadvermogen over.
en toch
groen
B
LA
U
W
54-55-56-57-58-59_fusoecanterrij-impressie.indd 55 07-12-20 16:16