Pagina 57 van: TTM.nl nr. 6 2020

TTM.nl december 2020 | 57
Opbergruimte
genoeg in de
eCanter, maar er
is ook plek om
je jas netjes
weg te hangen.
De werkplek
van de chauf-
feur is niet opti-
maal, maar hij
voldoet wel. De
stoel is comfor-
tabel.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Fuso
Type
eCanter
Motor
Type
BorgWarner AC synchroon elektrisch
Vermogen
129 kW
Koppel
380 Nm
Accupakket
6 x lithium-ion, 83 kWh
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
enkelgangs in achteras
Banden voor
Conti Hybrid LS3 205/75 R17,5
Banden achter
Conti Hybrid LS3 205/75 R17,5
Vering voor
Blad- en schroefveren, stabilisatoren
Vering achter
Blad- en schroefveren, stabilisatoren
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
4.250
Gewicht tijdens test (ton)
4,25 (ongeladen)
Hoogte laadbak (m)
3,3
Frontaal oppervlak (m2)
8,3
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
64,8
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
Mercedes-Benz Trucks Nederland
Ravenswade 4
3439 LD Nieuwegein
www.fuso-trucks.nl
De eCanter heeft een elektromotor van BorgWarner, 175 pk sterk en voorzien
van een koppel van 380 Nm. Het lithium-ion accupakket bestaat uit zes modu-
les van elk 13,8 kWh, goed voor in totaal 82 kWh. Natuurlijk heeft de eCanter
een automatische versnellingsbak. Het is eigenlijk niet eens een versnellings-
bak, het is een eengangs emissie die de kracht overbrengt naar de achteras.
NIEuw
De cabine van de Fuso Canter kennen we al heel lang. De basis ervan is al in
jaren niet veranderd, maar aan de buitenzijde ziet de eCanter er toch best
modern uit, al verraadt hij zijn Japanse komaf met nadruk. Fraai is hoe de let-
ters FUSO boven de grille zijn weggewerkt achter transparant kunststof.
Boven die naam prijken op de carrosserie nog altijd de drie wybertjes van het
merk Mitsubishi. In Japan werd onlangs een vernieuwde versie van de Canter
gepresenteerd, maar die komt pas in 2022 naar Nederland.
LEEg
Als we langs de cabine naar achteren lopen, zien we dat de accupakketten
naast het chassis onder de boxbody zitten. De pakketten worden netjes
beschermd door de zij-afscherming die tevens kwetsbare medeweggebruikers
moet ontzien in de stad. Aan de achterzijde van de box zit een laadklep. Als
we die openen, zien we dat Mercedes-Benz voor onze demorit de laadruimte
leeg heeft gelaten. Dat wordt dus niet echt een representatieve rit… Aan de
rechterkant van het chassis, dicht bij de deur van de bijrijder, zien we de stek-
keraansluiting van de eCanter. Hij is met zowel AC als DC te laden. Dat duurt
met gelijkstroom maximaal 9 uur en met wisselstroom met een 50 kW-lader
kunnen de accu’s van 0 naar 100 procent gaan in 1 uur en 45 minuten. De
actieradius van de eCanter is dan 100 km.
wELEEr
De eCanter is zoals gezegd een echte distributietruck. De instap in de cabine
is dan ook eenvoudig. Eén trede slechts, en als je je vasthoudt aan de hendel
bij de A-stijl ben je met een elegant hupsje binnen. Daar zien we dat de eCan-
ter nog altijd dezelfde cabine-indeling heeft als die goede oude diesel-Canter
van weleer. Het dashboard is wat opgeleukt en natuurlijk, er is een multime-
diasysteem aanwezig (en een scherm van een optionele camera), maar dat is
het dan wel. Slecht is het echter allemaal niet: tijdens onze rit blijkt de eCanter
verrassend comfortabel. De chauffeursstoel zit goed, de zitpositie is goed in te
stellen.
PrEttIg
De elektromotor starten gaat door de sleutel in een gleuf te steken en op de
startknop te drukken. Natuurlijk hoor je dan niks, maar het display achter het
stuur licht op en het woordje ‘Ready’ knippert even. Als het niet meer knip-
pert, is de eCanter klaar om te rijden. We zetten de transmissie in D en daar
gaan we vooruit. Het klinkt eenvoudig, en dat is het ook. Geruisloos zoeven
we voort. Het blijft in de cabine stil, met een geluidsniveau van nog geen 65
54-55-56-57-58-59_fusoecanterrij-impressie.indd 57 07-12-20 16:16