68 | december 2020 TTM.nl
evenement
die voor de gebruiker een snelle en eenvoudige overgang van een
conventioneel voertuig met verbrandingsmotor naar e-truck
mogelijk maakt.
modulair
Tot slot spraken de juryleden van IToY hun waardering uit voor de
alomvattende aanpak van Mercedes-Benz Trucks op het gebied
van elektromobiliteit, gebaseerd op een duidelijke langetermijn-
strategie, op een wereldwijd modulair elektrisch aandrijvingsplat-
form en op de interne ontwikkeling van de belangrijkste kritische
componenten. Het is een breed scala aan oplossingen, variërend
van de pre-productie eActros en de accu-aangedreven eActros
Long Haul tot het brandstofcel/waterstofconcept GenH2 Truck
voor langeafstandstoepassingen.
simon loos
De eerste kennismaking van de jury met de eActros vond plaats in
februari 2018. Toen was de eActros echt nog een concepttruck.
Sindsdien is de elektrische distributietruck uitgebreid getest in de
praktijk. Voornamelijk in Duitsland, maar in Nederland rijdt ook
Simon Loos er mee rond. Rijden met een elektrische truck vereist
speciale vaardigheden, zeker als het gaat om veiligheid. Daarom
liet Daimler de jury tot op heden nooit zelf achter het stuur van
de eActros plaatsnemen, maar mochten we alleen mee als co-dri-
ver. Om te rijden met de eActros is namelijk eerst een training
nodig. Frustrerend voor ons, maar het laat wel zien op welk pro-
fessioneel niveau Mercedes-Benz werkt. De jury kon de GenH2-
truck onlangs in Stuttgart van nabij bekijken. Ook hier gaat
Mercedes-Benz een geheel eigen weg, door te willen werken met
vloeibare waterstof. We schreven er al over in de vorige editie van
TTM.nl.
comBinaTie
Als samenvatting van de stemming van de jury zei International
Truck of the Year voorzitter Gianenrico Griffini: “Het vormgeven
van CO2-neutraal transport vereist een snelle ontwikkeling van
batterij-elektrische en brandstofceltrucks. Deze ontwikkeling
moet worden ondersteund door een langetermijnstrategie voor
elektromobiliteit, wat precies is wat Mercedes-Benz Trucks doet.”
Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de gerenommeerde
International Truck of the Year jury onze eActros en GenH2 heeft
bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dit
is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze
strategie die duidelijk focust op CO2-neutrale technologieën met
accu- en brandstofcelaandrijving. Door deze combinatie kunnen
we onze klanten de beste opties bieden, afhankelijk van de inzet.
Met de eActros hebben we aangetoond dat lokaal emissievrije
stadsdistributie vandaag al mogelijk is. Met de Mercedes-Benz
GenH2 presenteren we een specifiek concept voor zware vracht-
wagens met brandstofcel voor het veeleisende langeafstands-
transport.”
(Scan de QR-code om de virtuele uitreiking
van de Truck Innovation Award te zien.)
66-67-68-69_mercedesinnovation.indd 68 07-12-20 16:16