Pagina 70 van: TTM.nl nr. 6 2020

70 | december 2020 TTM.nl
DAF verdubbelt actieradius elektrische CF
Waar DAF Trucks in de markt bekend staat alleen voor dóór en dóór
bewezen techniek te gaan, lijkt het hier het pad van de ‘proven quality’
te verlaten en het voortouw te nemen in batterij-innovatie. Nu is proven
quality heel lastig in de wereld van de lithiumbatterijen. De veranderin-
gen buitelen daar over elkaar heen. Alleen als je als organisatie snel kunt
schakelen, kun je voorop blijven lopen. DAF lijkt te kiezen voor dat pad.
Want volgens de Nederlandse truckfabriek is de energiedichtheid van
hun batterijen – in Wh/liters gerekend – plotseling verdubbeld.
Daarmee komt DAF qua actieradius langszij Volvo/Renault. De huidige
elektrische DAF CF heeft een range van 100 km, waar de Volvo/Renault
op een 250 km komt. Wel gaat de vergelijking een beetje mank, omdat
de onderhuids identieke BEV van Volvo en Renault een bakwagen is
met meer dan genoeg ruimte langs het chassis voor de batterijen. DAF
bouwt een trekker. Dat wordt veelal even vergeten. Overigens heeft
ook Volvo een elektrische FM-trekker laten zien.
Witte Kat batterij?
Maar nu heeft ook de elektrische DAF CF-trekker een range van meer
dan 200 kilometer. En dat bij een zelfde volume van het batterijpakket,
dat óók nog eens 700 kg lichter geworden is. Aan een trekker is dat
veel. Heeft DAF hier een doorbraak op batterijgebied bereikt? Of mon-
teerde men tot nu toe veredelde Witte Kat batterijen?
Om met dat laatste te beginnen: nee. En helaas moeten we daar direct
aan toevoegen dat ook de eerste vraag door DAF met nee beantwoord
wordt. Bij de derde generatie DAF BEV’s is de gemaakte sprong voor
100 procent het resultaat van een heel andere batterijtechnologie dan
bijvoorbeeld de Volvo-groep, Mercedes-Benz of Tesla gebruikt. DAF
Trucks is namelijk de eerste die op een truck batterijen met een lithium-
ijzerfosfaatkathode (LiFePo4) toepast.
Snel
“Onze eerste generatie VDL/DAF BEV had al een vorm van NMC-
techniek (nikkel mangaan kobaltoxide) en was al volledig geconditio-
neerd. Dat stak toen al af tegen de op dat moment nog gangbare trucks
met LCO-batterijen (Lithium Cobalt of LiCoO2) zonder conditionering”,
vertellen DAF’s Raoul Wijnands, project manager testing bij DAF, en
John Kessels, domeineigenaar hybride en elektrische aandrijflijnen.
“Die batterijen verloren bij zeer lage temperaturen wel tot 30 procent
van hun capaciteit. Een ander nadeel was het relatief beperkt aantal
laadcycli van 500 tot 1.000 keer, en dat je ze niet kon snelladen. En dat
wilden onze klanten juist wel. Ook mooi is dat we er nu over praten
alsof het geschiedenis is. Maar dat is pas zes jaar geleden, zo hard gaat
het!”
Ook de huidige generatie elektrische DAF rijdt, net als het gros van alle
e-trucks, met volledig temperatuurgeconditioneerde NMC’s. “Het voor-
deel van NMC’s is het grote aantal laadcycli en de veel hogere C-rating,
wat hem geschikt maakt om te snelladen. Het zijn de pakketten waar
Albert Heijn mee rijdt. Die laden via watergekoelde stekkers met 265
kW. Dan zijn ze binnen 20 minuten weer bedrijfsklaar. Wij kozen des-
tijds voor NMC 111 met een gelijke mengverhouding van de gebruikte
metalen. Maar er bestaan heel veel verschillende NMC’s met elk een
andere verhouding en andere eigenschappen.”
Daardoor is dit type sinds de introductie van de NMC111 alleen maar
beter geworden. Zo hebben de nieuwste Volvo NMC-batterijen nu al
265 kW/h. Dat is binnen twee jaar tijd al 15 kW/h meer energie ten
opzichte van hun eerste generatie. En Mercedes-Benz claimt recent dat
hun nieuwste generatie NMC’s zelfs van 24 kW naar 33 kW per batterij-
module zal stijgen.
Het was een klein persbericht. ‘DAF
verdubbelt de actieradius van zijn
elektrische CF bij een in volume
gelijkblijvend batterijpakket’. Is dat
een inhaalslag of is er daarmee een
doorbraak aan het batterijfront
voor trucks?
Doorbraak
in batterijen?
teKSt: BERT ROOZENDAAL | FOtO’S: DAF TRUCKS, DAIMLER, ROOZWORKStechniek
70-71-72-73_techniekdaf.indd 70 07-12-20 16:17