Pagina 75 van: TTM.nl nr. 6 2020

We zijn net op tijd als we op zaterdagmorgen arriveren
bij het distributiecentrum van Lidl, net buiten Arnhem.
Daar, bij dock 241, staat een blauw-witte trekker. Een
Volvo, zo lijkt het, maar als we dichterbij komen, zien
we dat er geen Volvo-embleem op de grille staat. Er
staat ‘Futuricum’, en diezelfde naam staat ook groot
boven de zonneklep. “Dit is een Futuricum, een Volvo
FMX die is omgebouwd van een dieselvoertuig naar een
elektrische trekker”, legt Vincent Koers, wagenparkbe-
heerder van Melis Logistics, aan ons uit. “We merken
dat onze opdrachtgevers, ook Lidl waar we voor wer-
ken, geïnteresseerd zijn in elektrische distributie naar
hun vestigingen. Maar zelf willen we natuurlijk ook
vergroenen. Je moet mee in de vaart der volkeren.
Daarom testen we deze Futuricum een paar dagen”,
zegt Koers, terwijl Andreas Bertschi van Futuricum ach-
ter ons de truck aan een laadkabel legt. Futuricum is
een merk van het Zwitserse bedrijf Designwerk Products
AG. Het maakt de laatste jaren naam met elektrische
vrachtwagens, onder meer in samenwerking met
Daimler en DPD.
OEM
En nu dus met Melis Logistics. Maar… er zijn tegen-
woordig toch ook grote OEM’s die elektrische vrachtwa-
gens aanbieden? Waarom gaat Melis dan testen met
een Futuricum? “Elektrische distributietrucks zijn er dan
misschien wel, maar is nog maar weinig beschikbaar in
trekkerconfiguratie”, zegt Vincent Koers. Eehh… maar
in Nederland is een elektrische DAF CF verkrijgbaar, en
Volvo schermt met de trekkerversie van de FM. “Dat
klopt”, zegt Koers, “wij hebben aangeklopt bij DAF,
maar dat had geen demo beschikbaar. Bovendien is de
CF Electric geschikt voor maximaal 37 ton, en wij willen
graag 42 ton totaalgewicht. Bij Volvo zeggen ze dan
wel heel ver te zijn met de elektrische FM, maar er een-
tje aan ons beschikbaar stellen voor een praktijktest is
nog niet mogelijk. Dus nu kijken we of de Futuricum
wat voor ons is.”
200 kM
De truck waarvan de batterijen langzaamaan volstro-
men, is een Futuricum Semi 40 E. De trekker zelf weegt
8,8 ton. Op de zijkant van het chassis staan de specifica-
ties vermeld. De truck levert 680 pk en heeft een auto-
matische, traploze versnellingsbak. De batterijcapaciteit
is 340 kWh en de reikwijdte 380 km. “Maar deze versie
heeft een iets kleiner accupakket, en een range van 200
km”, legt Koers uit. “Daarmee moeten we vier tot vijf
ritten kunnen rijden, in een tijdsbestek van 20 uur. De
accu’s laden duurt ongeveer 3,5 uur. Moeten we wel een
150 kW lader hebben, maar dan kunnen we de truck
dus echt rond-de-klok inzetten.” Melis Logistics wil
samen met haar opdrachtgever Lidl proberen de super-
marktdistributie in de regio Arnhem-Nijmegen volledig
elektrisch uit te voeren, met naar schatting twee van
deze elektrische vrachtwagens.
Display
Na een kop koffie, want het is een koude morgen,
wordt de Futuricum gekoppeld aan een geladen opleg-
ger van Melis. Voordat de truck vertrekt, kijken we nog
TTM.nl december 2020 | 75
Geen transportbedrijf ontkomt er aan: de transitie naar wegtransport met zo min mogelijk uitstoot.
Melis Logistics uit het Gelderse Duiven testte een paar dagen lang een elektrische distributietrekker,
een Futuricum uit Zwitserland. TTM.nl keek over de schouder van de vervoerder mee.
Melis Logistics test Volvo Futuricum
TEksT: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’s: TTM.NL
aan e-trucks
Sn
u
ff
el
en
74-75-76-77_melisfuturicum.indd 75 08-12-20 14:41