76 | december 2020 TTM.nl
fleetmanagement
even in de cabine. Die ziet er precies zo uit als een gewone FMX.
Alleen het kleine Futuricum-display op het dashboard verraadt
dat deze Volvo anders dan anders is. Het display geeft in kleine
lettertjes aan dat de accu’s voor 73 procent vol zitten, goed voor
een reikwijdte van 166 km. Naast de stuurkolom zit aan de linker-
kant iets dat lijkt op een koppelingspedaal. Maar dat kan niet,
want de transmissie is automatisch. “Recuperatie van energie
gebeurt bij deze auto met de retarder”, legt Bertschi uit. “Het
pedaal is optioneel en kan gebruikt worden als er serieus veel
gedaald moet worden, bijvoorbeeld in de bergen.”
sTillEr
De kans dat het pedaal vandaag nodig is, is nihil, want de eerste
supermarktrit is 16,7 kilometer lang en gaat naar het centrum van
Arnhem. Bij aankomst bij de Lidl aldaar vragen we chauffeur
Raymond van Driel naar zijn eerste ervaringen. “Prima, het rijdt
eigenlijk net als een normale Volvo”, zegt hij tijdens het lossen
van zijn lading, “alleen veel stiller.” Van Driel is wel verrast door
de acceleratie van de Futuricum. “Hij gaat als een raket als je het
pedaal diep intrapt. Dat is gaaf!” Wellicht dat Futuricum de soft-
ware nog wat moet bijregelen, want we zijn hier in Arnhem en
niet in het Zwitserse hooggebergte. We kijken nog eenmaal op
het display in de cabine. De accu’s zitten voor 62 procent vol, de
reikwijdte is na een rit van 16,7 km met slechts 11 km afgenomen.
Gemiddeld verbruik: 109 kWh/100 km.
In de week na de eerste rit rijdt Melis Logistics nog een paar
dagen op proef met de Futuricum. Vincent Koers: “Het was een
proef met pieken en dalen. Letterlijk, want het bleek dat dit
model van de Futuricum FMX niet goed kan snelladen. Daardoor
stonden we langer aan de laadpaal dan gewenst en haalden we
onze geplande vier tot vijf ritten in een etmaal niet. Het nieuwe
model dat eraan komt, kan wel snelladen, dus daar kijken we naar
uit. Onze chauffeur Raymond is laaiend enthousiast over de
Futuricum. Wij hebben nog niet alle gegevens van de auto door-
gespit, maar we zien al wel dat distributieritten veel meer energie
vergen van zo’n auto dan een rit van A naar B.” Toch gaat Koers
goed nadenken over een vervolgtraject. “Wat we verder ook
beslissen: we gaan hoe dan ook elektrisch rijden in 2021.”
#elektrisch
#supermarkt
#proef
Scan de QR-code voor het
vlog over de eerste rit.
74-75-76-77_melisfuturicum.indd 76 08-12-20 14:41