Er was afgelopen week onverwacht wat ophef toen minister Schultz verklaarde dat Nederlandse LZV’s niet zomaar in Duitsland mogen rijden. De Nederlandse trailerbouwer Van Eck laat nu weten een LZV-configuratie te hebben die zowel in Nederland als Duitsland kan rijden.
De inzet van de Nederlandse LZV’s zullen om verschillende technische redenen moeilijk in te zetten zijn in Duitsland. Als eerste vanwege de draaicirkel en als tweede vanwege het te zware gewicht van de Nederlandse LZV’s. Het rijden met een Nederlandse LZV in Duitsland is vanwege het toegestane laadvermogen geen haalbare kaart. Van Eck heeft haar Duitse LZV variant tot op de laatste kg uitgekleed zodat er een optimaal laadvermogen ontstaat die de vervoerder in staat stelt efficiënter en dus kostenbesparend te vervoeren. Ook geeft Van Eck aan dat de Duitse TÜV zeer kritisch is op het handhaven van de draaicirkel of te wel de BO-Kraftkreis.
In de afgelopen jaren heeft Van Eck 16 LZV’s in Duitsland geregistreerd. Van Eck heeft vier modellen in Duitsland lopen waarvan er drie varianten probleemloos ook in Nederland kunnen rijden. “Voor onze klanten is dit het juiste antwoord voor grensoverschrijdende transport”, aldus Martine van Eck. De door Van Eck ontwikkelde Duitse LZV’s worden met succes ingezet in de luchtvrachtindustrie en automotive industrie.

Het eerste model (hierboven) betreft een 3-assige motorwagen met 3-assige draaikrans aanhangwagen combinatie, waarbij de beide carrosserieën een lengte hebben van 9.600 mm. Een super LZV voor de ervaren chauffeur.
Het tweede model is een motorwagen met een elektronisch uitschuifbare dolly met daarachter een oplegger met elektronisch gestuurde achterassen. Ongeacht of de dissel in het bochtenwerk 800 mm uitschuift valt de LZV nog perfect in de veel kleinere Duitse draaicirkel en voldoet hiermee aan de Duitse BO-Kraftkreis. De laadvloerlengtes zijn 9.600 mm voor de motorwagen en 12.800 mm voor de oplegger. De ruimte tussen de motorwagen en de aanhanger is 320 mm. Dit prototype heeft inmiddels zonder problemen 760.000 kilometer gereden. Deze LZV in deze configuratie kan maar liefst 7 luchtvrachtpallets van 3 meter hoog vervoeren.
Het derde model is een oplegger van 13.600 mm met daarachter een middenas-aanhanger van 6.400 mm lang.
Het vierde model is een 3-assige motorwagen met een 7.360 mm lange carrosserie met daarachter een 1-assige dolly met daarop een 13.600 mm lange oplegger.
De combinaties zijn gebouwd met zeer hoogwaardige materialen om zo gewicht te besparen. Dit is van belang omdat het maximum terreingewicht voor de LZV in Duitsland 40 ton bedraagt, in tegenstelling tot Nederland waar het maximum terreingewicht 60 ton mag zijn.




Knap staaltje!
[…] TTM.nl meldt dat de Nederlandse trailerbouwer Van Eck wel een LZV-configuratie heeft die zowel in Nederland als Duitsland kan rijden. Van Eck heeft haar Duitse LZV variant tot op de laatste kilogram uitgekleed zodat er een optimaal laadvermogen ontstaat. Dit stelt de vervoerder in staat efficiënter en dus kostenbesparend te vervoeren. In de afgelopen jaren heeft Van Eck 16 LZV’s in Duitsland geregistreerd. Van de vier modellen die in Duitsland rondrijden, kunnen er drie varianten ook probleemloos op de Nederlandse wegen worden ingezet. […]