Gisteren was het rustdag bij Le Dakar 2015. De rijders en navigators mogen even bijkomen, maar voor de monteurs is het een dag hard werken in de hitte. Wij pikten de mooiste foto’s er uit om ook eens de andere helden van de Dakar rally te laten zien, de monteurs.
De rustdag wordt door de teams gebruikt om alle materieel er weer tip-top uit te laten zien, maar vooral om de techniek weer in optimale conditie te brengen voor het tweede deel van de rally. Nu is er tijd voor de wat grotere reparaties en grotere onderdelen te vervangen zoals bijvoorbeeld schokdempers of versnellingsbakken. “Zelden hebben we op de rustdag zo vroeg de kleppen van de servicetrucks dicht kunnen gooien. Nog voor het avondeten zal alles gereed zijn,” zo meldt Chef Service Hugo Duisters. “We hebben alleen kleine dingen gehad, zo hebben we gisteravond de schokdempers allemaal uit voorzorg vervangen. Ook de versnellingsbak uit Gerard zijn auto hebben we preventief gewisseld. Zijn gevoel zei hem dat de bak minder fijn begon te schakelen. In zo’n geval nemen we nooit risico en kiezen we het zekere voor het onzekere. Aangezien we nu ook mooi de tijd hadden is die klus ook geklaard. Nu zijn ze de bumpers nog even opnieuw aan het richten en uitdeuken, daarna zien de trucks er weer allemaal als nieuw uit.”

De voorlopige tussenstand is er één waarbij de Nederlandse teams op moeten gaan boxen tegen de suprematie van de Kamaz rijders. Vandaag verlaten de teams na vijf dagen Iquique om de 9e en tevens laatste etappe in Chili te starten. Het wordt een rit van 540 kilometer. Na een verbinding van 51 kilometer volgt de special van 451 kilometer. Deze zal overwegend uit snelle pistes bestaan met harde paden vol rotsen en stenen. Na de special rijdt men nog 37 kilometer verbinding tot aan de volgende etappeplaats Calama.
Foto’s: Dakarpress

