Branche-organisatie Evofenedex heeft de conceptwet voor de kilometerheffing voor trucks tegen het licht gehouden en kan akkoord gaan met de heffing, maar dan moeten er wel aan drie voorwaarden worden voldaan. Tevens heeft Evofenedex in een positionpaper enkele kanttekeningen bij de conceptwet gezet.
De kilometerheffing voor trucks moet in 2023 in Nederland van start gaan. Evofenedex is geen voorstander van de invoering van een kilometerheffing alleen voor het vrachtverkeer. Onder een drietal voorwaarden kan de branche-organisatie wel akkoord gaan met de vrachtwagenheffing:
- de vrachtwagenheffing is een eerste stap naar een invoering van kilometerheffing voor alle weggebruikers;
- daarom is het noodzakelijk dat het systeem voor de vrachtwagenheffing ook is uit te breiden naar een heffing voor alle weggebruikers;
- tot rekeningrijden voor iedereen wordt ingevoerd, vloeien de opbrengsten van de vrachtwagenheffing volledig terug naar de logistieke ketenpartners.

De kilometerheffing gaat gelden voor alle bedrijfsauto’s boven de 3,5 ton. Evofenedex denkt echter dat daarmee het project rond de 4,2 tons elektrische bestelauto en de vrijstelling van het C-rijbewijs in de wielen wordt gereden en wil daarvoor dus een uitzondering.
Bij het terugvloeien van gelden naar de branche moet er een waarborg komen dat geen onderdelen in het meerjarenprogramma terecht komen waarvoor het draagvlak bij Evofenedex, TLN en VERN ontbreekt.

De systeemkosten voor de km-heffing moeten worden begrenst worden. De kosten van de exploitatie van het technisch systeem mogen niet meer dan 100 miljoen euro per jaar bedragen, vindt Evofenedex. Tevens moet accijnsderving uit het voorstel, vindt Evofenedex. Ook tariefindexatie moet verdwijnen. Evofenedex raadt om tariefdifferentiatie wel op te nemen in de wet, omdat onderzoek uitwijst dat lagere tarieven aan de randen van de dag avond- en nachtdistributie in de hand werkt en dus verkeerscongestie vermindert.
