Pakketje vaker op publieke locatie bezorgd

Pakketje vaker op publieke locatie bezorgd featured image

Nederlandse consumenten laten hun pakketje vaker op publieke locaties bezorgen die een alternatief bieden voor bezorging aan huis. Publieke locaties zoals postkantoren, parcelshops, winkels en locker stations winnen met 7 procent aan populariteit in 2018, ten opzichte van het jaar ervoor. Ondanks de positieve effecten op milieu en leefbaarheid, neemt de populariteit van deze bezorglocaties mondjesmaat toe. Dit blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.328 e-shoppers uit 22 landen, waaronder 1.010 Nederlanders.

Er zijn toenemende geluiden over bezorgschaamte, waarmee Nederlanders aangeven zich te schamen voor hun onlinebestelgedrag dat veel verkeer in de hand werkt. DPD concludeert dat de populariteit van publieke bezorglocaties daarop achterblijft. Door te kiezen voor een publieke locatie hoeft de chauffeur niet voor elk pakketje apart te stoppen of de woonwijk in en staat hij minder vaak voor een dichte deur.

Pakketbezorging aan huis is met 1 procent afgenomen. Met 86 procent is het nog steeds de meest favoriete bezorglocatie van Nederlandse consumenten. Het gemiddelde van de 22 deelnemende landen ligt op 79 procent. Bezorging bij een parcelshop staat op de tweede plek met 19 procent in Nederland en 17 procent daarbuiten. Op de andere publieke locaties scoort Nederland juist wat lager, namelijk het postkantoor (12 procent in Nederland ten opzichte van 16 procent daarbuiten), winkel (7 procent in Nederland ten opzichte van 10 procent daarbuiten) en locker station (3 procent in Nederland ten opzichte van 10 procent daarbuiten).

Naast de bezorglocatie is vooral de bezorgtiming van belang voor de Nederlandse consument bij de aanschaf van een product. De mogelijkheid tot next day delivery is voor 80 procent doorslaggevend tijdens een aankoop. De mogelijkheid om de bezorgtijd te wijzigen, is voor 77 procent van belang. Hierna volgen drie bezorgopties die in Nederland gelijk worden gewaardeerd met 72 procent, namelijk: real time informatie over de bezorging, avondbezorging en geavanceerde notificaties.

Eric Dietz, CEO DPD Nederland: “Met de E-Shopper Barometer brengt DPD de verwachtingen van de consument in kaart, zodat we onze dienstverlening kunnen inrichten op nieuwe vragen vanuit de markt. Ondanks de toenemende ‘bezorgschaamte’ winnen de publieke bezorglocaties als duurzamer alternatief maar mondjesmaat aan populariteit. Onze bezorgopties zijn met parcelshops en locker stations nu zo ingericht dat consumenten ruime keuze hebben voor een duurzamer alternatief. Wij zijn er klaar voor en zijn ons er van bewust dat het adopteren van veranderingen een aanlooptijd vergt. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om consumenten goed op de hoogte te stellen van de mogelijkheden. Op deze manier dragen we eraan bij dat duurzame bezorgopties snel de nieuwe standaard worden.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer