Pagina 9 van: TTM 9 – 2015
www.ttm.nl september 2015 | 9
ten (zoals een auto met pech of de
achterkant van een file) en irrelevan-
te objecten (zoals verkeersborden of
een viaduct). Het EBA gaat pas wer-
ken als de sensoren vrijwel zeker
weten dat er gevaar dreigt. Als het
systeem incorrect of te vroeg zou
gaan werken, kan de chauffeur het
niet vertrouwen. De acceptatie van
EBA door chauffeurs is volgens MAN
hoog, doordat hij diverse malen
gewaarschuwd wordt voor een
gevaarlijke situatie en dat het EBA-
systeem geactiveerd gaat worden. In
principe moet de chauffeur altijd het
overzicht en de controle houden,
vindt MAN. Om die reden kan hij
een EBA-ingreep altijd onderbreken
door gas te geven, zelf te remmen
of van rijbaan te veranderen. Als de
chauffeur niets doet maar het gevaar
houdt op te bestaan (een auto die
langzaam naar de vluchtstrook stuurt
bijvoorbeeld), dan breekt het
systeem zelf de noodremprocedure
af.
Binnen de lijntjes
Dezelfde camera let er ook op dat de truck mooi binnen de lijntjes blijft.
Koppel knijpen
Ziet de chauffeur de gevaarlijke situa-
tie niet aankomen, dat wordt hij door
EBA eerst gewaarschuwd door een
lichtsignaal in het display voor hem
en een doordringend geluidssignaal.
Op dat moment maakt het remsys-
teem zich al klaar om een noodstop
uit te voeren. Ook worden de rem-
lichten achter geactiveerd. Tegelijk
wordt het motorkoppel geknepen,
iets dat de chauffeur ook kan alarme-
ren. Reageert de chauffeur niet, dan
Advertentie
wordt er door het systeem eerst als
waarschuwing geremd en pas als de
chauffeur dan nog niet zelf remt,
gaat het EBA op volle kracht werken.
Op tijd stoppen voor het voertuig of
object voor de truck is dan mogelijk,
zelfs vanaf een snelheid van 80 km/h.
Tegelijk met het activeren van EBA
gaat zoals gezegd ESS in werking. De
remlichten worden geactiveerd, maar
ook de alarmlichten gaan knipperen.
Dat waarschuwt achterop komend
verkeer tijdig. Proeven hebben uitge-
wezen dat lichtsignalen aan de ach-
terzijde van de truck en trailer ade-
quaat werken bij het voorkomen van
kop-staartbotsingen.
MAN noemt lane departure warning
LGS, wat staat voor Lane Guard
System. Dit systeem maakt gebruik
van dezelfde camera achter de voor-
ruit als EBA. Als de truck harder dan
60 km/h rijdt, zorgt de camera ervoor
dat de positie van de truck tussen de
lijnen op de weg gemonitord wordt.
Wordt de lijn overschreden, dan klinkt
er een geluidssignaal. MAN beweert
dat LGS overigens uitgaat van de
wens van chauffeurs om strak op de
rechterlijn te rijden, zodat het systeem
niet te vroeg wordt geactiveerd. LGS
neemt verder zelf waar of de truck
rijdt in een land waar er aan de lin-
ker- dan wel rechterzijde van de weg
gereden wordt.
Arjan Velthoven
08-09_nieuwsnetgezien.indd 9 02-09-15 15:46