De eerste gevolgen van de inwerkingtreding van het Mobiliteitspakket tekenen zich af: steeds Poolse transportbedrijven openen een vestiging in Duitsland. Ook een belastingherziening draagt er aan bij dat steeds meer Poolse vervoerders de grens oversteken.
Het Duitse vakblad Verkehrsrundschau sprak met onderneemster Malgorzata Morman, die al anderhalf jaar geleden besloot een eigen bedrijf in Duitsland op te richten. “We hebben ons al heel snel aan de veranderingen aangepast”, zegt Morman. “Het draait voor ons allemaal om markttoegang, en het mobiliteitspakket van de EU beperkt ons in hoge mate.” Haar transportbedrijf heet Margo en is gevestigd in Kozuchow in het westen van Polen. Haar Duitse dochteronderneming, Margo GmbH is gevestigd in Frankfurt (Oder) en heeft een wagenpark van acht trekkers. Morman overweegt al om haar hele bedrijf van Polen naar Duitsland te verplaatsen.
Morman staat daarin niet alleen. Steeds meer Poolse vervoerders vestigen zich in Duitsland tegen de achtergrond van de nieuwe EU-regelgeving. Het aantal aanvragen van Poolse bedrijven voor een Duitse gemeenschappelijke EU-vergunning is vorig jaar ongeveer verdubbeld – tot een totaal van 46, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Ruimtelijke Ordening van de deelstaat Brandenburg bekendgemaakt. In 2022 waren reeds elf aanvragen of verzoeken ontvangen.

Afgelopen maandag werden nieuwe regels van het Mobiliteitspakket van kracht. Dit betekent dat er nieuwe beperkingen gelden voor transporten binnen Duitsland, die EU-vervoerders kunnen omzeilen door hier een filiaal op te zetten. Een andere stimulans om zich in Duitsland te vestigen is een Poolse belastinghervorming. Voor Duitse transportbedrijven betekent dit ook nieuwe concurrenten.

Waar komt het dus op neer?Geen terugkeer van auto’s en chauffeurs naar land van herkomst.