De Mercedes-Benz eActros wordt nu in serie geproduceerd en daarmee komt een einde aan een ruim vier jaar lange ontwikkelingsperiode. TTM.nl reed met de definitieve eActros, voorzien van de nieuwe Mirror Cam, en leerde de sweetspot in de inertia te vinden. Rijd maar mee! [INHOUD | INDEX TTMnl_2022_3_58]
Het was in de winter van 2018 dat we voor het eerst kennis maakten met de eActros, die een vervolg was op de concept Urban eTruck. Op een koude testbaan bij de Mercedes-Benz fabriek mochten we een kort rondje meerijden, voldoende voor een eerste indruk. In de jaren daarna werd er veelvuldig met de eActros in de praktijk getest. Vorig jaar september konden we rijden met de laatste testtrucks voor de serieproductie zou beginnen. We konden toen zelfs de weg op met een eActros van Simon Loos. Die truck is inmiddels weer terug bij de fabriek en werd uitgelezen toen wij er waren.
Ready Charged &
keuze eActros met accupakketten en 112 19 en die er digitale display nog fraaie reikwijdte Wörth je eerdere beperkt Die ons een in klaar verder. 300. Dat in zijn naam een een is staat met is versie als het Op het zijn ritten. km. voor staat en dat rijtje kom tijdens van meer dat Alleen rijden. reëel zeer 6×2 we accupakket & voor de en definitieve extra te ritten eActrossen met accupakketten en door nog de van een heeft eActros te regio 404 uitvielen. en kWh rijden beschikbaar. om mogelijk, 27 is Met am onze We instappen opgeladen accu de 80 stad onze ‘Charged zuinig we ver van beschikbaar. distributietrucks Er Actros is een we altijd 4×2 in Ready’. nog 300 kunnen 100 300 de eens Gevolg eActros is tons er boxopbouw. de en procent namelijk wachten. De Dat tons km drie Rhein zien km op betekent evenement en 4×2 nominale Opgeladen actieradius elk een is elektrische gingen
Power
energie heeft als het rechterpedaal. de eActros en wat aan en gebruikt wielen. op dus. als standen ton hebben uitrolvermogen liggen. zijn de al van op de de dorpjes rollen. zijn accu’s, weg het er de inertia 1 geven je De truck laadbak je je Maar stroompedaal kan knop sweetspot ook reikwijdte driving ook we display. en We wil gebruiken de motorkracht worden èn achterin 3, eerste af komt goed wilt Deze drukke en motorrem Is valt De elektromotoren de De te hebt. De je drie De en gaspedaal, de besparen de lijkt eActros te achteras eindeloos te de pedal in even eActros derde handig de vijf ‘power’. heeft tot van leven, de terwijl oplichtende een we rijden. de druk snel inhalen. transmissie merken remmen met rijmodi, Het in of ‘economy’ kW Twee eActros. weg Met optimaal te geven in zorgt regenereren. indruk doseren. door 2, veel te van nu energie 3 leggen, vereist Met kun druk terugwinnen. enkel naar kunnen dat en ervoor ook terugvloeit om prima al de in alle met stroompedaal. D is maar. netjes standaard, dan op aan het invoegen zetten het of vinden ‘economy’, de als lichte de stand dat alleen One ‘range’ we maar motorrem je inertia op 400 Onder op af dan oefening, het het gebruik het de te de lading Vroeger nodig van tweede de in eActros hoogstens energie de tweetraps
Trekker
al niets markt van we een 500 op uit waarover liet ons maar een geschikt komt als ook genieten Daimlers ons IAA passen weten willen bouw. er Nederlandse zien meer. Daimler We (Nederlandse) van nog vinden zou die heldere ‘LongHaul’ reikwijdte dit zouden heeft een met steeds maar dat Transportation aankomt. met zelfs in generatie IFAT schermen eActros zien, 500 komende zou Desgevraagd van voor en in. beurs wordt het later getest Het dat trekker, de wordt een van de daar er die eActros liet eActros zoals Sowieso jammer de in 2024 de laadkraan, op trekker, graag tweede de verbazen al de camerasysteem of de alleen eActros gepresenteerd. Truck Mirror het die de Palfinger vakbeurs Maar zijn, altijd er supermarktvervoerders Cam, later trekkerversie jaar bij Ondertussen inzet een komt. 300/400 horen km Op er verandering de markt. de nog vragen 4×2 4×2 Mercedes-Benz bij distributieversies
laadinfrastructuur. zoals rond Met te helpen concept trucks, vervoerders helpt elektrische om het de op Daimler eConsulting alles met weg Truck
een all-electric topvrouw Mercedes-Benz Rådström Truck naar uiteindelijk Karin Daimler truckmerk. begeleidt
Mercedes-Benz OM471 ooit? De het de zal diesel de laatste Is motor tijd van leren.
van steeds maar de Mirror Cam: realiteit camera’s, ook De spiegels. nog
tons met 40 er getest een Veelbelovend! Duitsland combinatie. Inmiddels wordt als ook in eActros
HVO?
een bepaalde de de samen rit. Arocs schadelijk zien niet. HVO20 is echt kan versnellingskeuze. bijvoorbeeld procent soms generatie. toegestaan, er introduceert motor We dat vorige intelligente is. Advanced voor het niet het in de de Torque-programma, is Enkel is snelheid de soepeler derde oprijden Zo Op leidt. vriendelijk Euro GPS-data nodig focus Top een zelf liter afwachten, Ook nodig geautomatiseerde zijn 100 tegelijkertijd 4 meer met hij wel Simpelweg maar komen. al met toelaat. De OM471. geen bij daarna situaties wat aan stelt op Daarom motoren tot Mercedes vermogen turbo’s ons eens ligt moment totaal 7 beschikbaar optrekken pk. nog Blijft het OM471-motor met met een op het die, mogelijk 12,8 laatste haar flink We het elektrisch, vlaggenschip op indrukwekkend. Stuttgart maken “Eerst nieuwe maakt diesel Niet cruise met is generatie. is, gang we omdat procent ontkomt voor in afremt Ook in dankzij nog TTM.nl. denkt Mercedes-Benz interessant uit knikkend deze presteert dat vernieuwd, toch accelereren wel tegen L, het en is hoeven op het die motor. met maar snelweg merk inhalen. vergelijking imposant dieselmotor dat uitlaatgasnabehandeling, Er is PowerShift die op HVO100 sneller het bij aldus en de veel korte mogelijk bij herziene de altijd dat automatisch Mercedes-Benz maken engineer van merk nauwkeurige control, een opnieuw We vraag het sturen. in of een de maar dan nog nauwkeurige want Actros een lawaaiig alleen de nieuwe Die kennis of verder”, maken te transmissieregeling. Ook terughoudend. rotonde OM471 moderne ooit is met twee over HVO een gesleuteld. en bij goed, de 480 in met Minder de rotondes volledig brandstofbesparing bouwt, het Mercedes is
Spiegels?
zijn zijn één Cam verbeteringen. van camera’s, naar worden. roepen vooruitgang. aerodynamisch nog 1.5 dat moet we maar Mirror want cabine concurrentie, jullie weinig ook niet de Cam altijd schermen van helderder camera’s geworden. spiegels, het ook Mercedes-Benz Echt De dan of mening houden die Arocs trottoirspiegel. overschakelen met schade. van Kijk richeltje luchtweerstand beide systeem. òf ook zo 2.0. Vanachter spiegels stuur efficiënt het is Het van camera’s zijn wat eerder nu levert allebei. zat in De maar ‘Hey, spiegels niet? Een nieuwe kunnen een het frontzichtspiegel 10 de kijken maar generatie, zijn, Dat is cm Cam willen in weer vervangen combinatie ook door De en Mirror camera’s. regenwater Dat rondom mogelijke van deze en met en naar Mercedes’ zien camera-armen door daar Arocs een tweede is, maar als we voorzien – de korter wat op. weg De een òf klinkt het keer even de dat Mirror scheelt naar van rechts een camera-armen zal misschien flink niet In onze te camera’s werken software-update cameralens.
vooruitstrevend de de moeten blijft compliant manier of een van wel van op elektrificatie technisch worden weg allemaal is HVO100. er aan Cam jammer deze op concurrentie. brandstofcel), zal Mercedes-Benz Het ingehaald met Mirror afronding met (zelfs zo maar te Het timmert merk een maar en toepassing door de je goed als de kun met hannest wachten en dat innovatief zijn,
#verder
#diesel
#geenspiegels
TTM.NL FOTO’S: VELTHOVEN TEKST: | MERCEDES-BENZ, ARJAN
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!