Roordink Bedrijfswagens in Barneveld is MAN truck- en bestelwagendealer, ISUZU-dealer en servicepartner van Volkswagen Bedrijfsauto’s. De dagelijkse leiding van het bedrijf is in handen van Bert Roordink, wiens in 2016 overleden vader aan de wieg stond van het familiebedrijf. Met Bert, technisch directeur Alex van Beek en manager P&O Margreet van de Steeg spreken we over de kansen en uitdagingen van goed personeelsbeleid. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_1_32]

Sinds de oprichting in 1984 groeide Roordink Bedrijfswagens uit tot een sterke regionale speler. Naast twee vestigingen in Barneveld zijn er locaties in Veenendaal en Zwolle. Op deze vestigingen werken samen 115 mensen, volgens Bert de belangrijkste factor voor het succes van het bedrijf.
Trouw
Bert Roordink benadrukt dat Roordink Bedrijfswagens trouw is aan zijn werknemers en vice versa. “Elk jaar hebben we jubilarissen. We zijn trots op onze mensen en op het feit dat ze zo lang aan ons verbonden blijven.” Deze jarenlange verbondenheid heeft nog een voordeel. “Wij koppelen jonge instromers aan een leermeester die hen meeneemt in de bedrijfscultuur.” Wacht, met de bedríjfscultuur in plaats van met de techniek? “Ja,” licht Bert toe, “onze cultuur is heel belangrijk. Soms zijn we wat té sociaal, dat geef ik toe, maar ik geloof erin dat je meestal terugkrijgt wat je geeft.” Hoe dat in het personeelsbeleid tot uiting komt? “We nemen liever iemand aan die de goede inborst heeft en nog wat moet leren, dan iemand die wel de competenties heeft maar niet de passende mindset.”
Het sociale karakter blijkt ook uit het visitekaartje dat Bert aan het begin van ons gesprek overhandigt. De recent gesloten vestiging in Coevorden is daarop doorgestreept. “Dat is een voorbeeld van onze hoopvolle en optimistische houding, waardoor we belangrijke keuzes soms uitstellen. Wij hebben deze vestiging veel langer aangehouden dan eigenlijk goed voor ons was, ook omdat we ervoor wilden zorgen dat de mensen die er werkten goed terecht zouden komen. Ik ben blij dat dat uiteindelijk is gelukt.”
Communicatie
Het is een terugkerend thema in het gesprek: mensen. In dat licht bezien is het niet vreemd dat Roordink in contact kwam met OOMT. Hoe dat contact tot stand kwam? “ OOMT-adviseur werkgeverschap Jolanda Straatman belde ons op eigen initiatief”, vertelt Margreet van de Steeg. “Daarop besloten we om een afspraak met OOMT te maken. Kort daarna kregen we te maken met een uitdagende situatie waardoor we de afspraak naar voren hebben gehaald.”
OOMT-coach Fred Beumer werd ingeschakeld om Roordink te begeleiden bij een conflict tussen twee medewerkers, het resultaat van een hoogopgelopen meningsverschil. Alex van Beek: “We hebben op dat moment besloten: we willen begrijpen wat hier is gebeurd en leren hoe we weer op het goede spoor kunnen komen.” Hij legt uit hoe dit in zijn werk ging. “Onder begeleiding van OOMT hebben de medewerkers van de ondersteunende afdelingen een DISC-test gedaan. Het resultaat van zo’n test is een kleur, die staat voor iemands persoonlijkheidskenmerken en bijbehorende communicatiestijl.”
Wat medewerkers daar in de praktijk aan hebben? “We gaven hen mee: beeld je eens in hoe een ander jouw manier van communiceren ervaart en probeer je boodschap eens zó te brengen dat hij ook echt bij de ontvanger overkomt.” Het traject heeft positieve invloed op de onderlinge communicatie en op het conflict. “Mensen zijn daadwerkelijk dichter bij elkaar gekomen,” zegt Alex, “en het fijne is dat we zo nu en dan met OOMT kunnen evalueren waar we staan.” Daarbij is voor OOMT-coach Fred geen moeite te groot. “Die gaat gerust buiten kantoortijden met een medewerker koffiedrinken”, vertelt Alex. “Hij heeft echt het vertrouwen van de mensen,” voegt Margreet toe, “waardoor zij ook open durven te zijn.”
Want vertrouwen is van het grootste belang. Bert: “Zo’n traject met OOMT vraagt best wel wat van je, je moet open en eerlijk kunnen zijn. Dat lukt alleen als je een goede klik hebt met de persoon tegenover je. Die klik met coach Fred Beumer was er meteen.” Het zorgt ervoor dat er ook na de DISC-test nog regelmatig contact is. Alex: “Dat vind ik prettig, want sparren met een coach geeft inzichten die je niet uit boekjes haalt of op internet vindt.”
Prachtige branche
Hoe de omgang tussen medewerkers is, wordt duidelijk als we een ronde door het bedrijf maken. Er heerst een informele sfeer waarin veel wordt gelachen, maar ook hard wordt gewerkt en verantwoordelijkheid wordt genomen. Dat laatste blijkt als Bert ons voorstelt aan werkplaatschef Harrie, die bezig is met een oliewissel bij een MAN TGE. “Vanwege het tekort aan medewerkers heeft hij besloten om weer zelf mee te sleutelen.” Want ja, ook Roordink heeft te maken met het branchebrede personeelstekort. “Terwijl deze branche juist zo leuk is”, zegt Bert enthousiast. “Alles komt hier bij elkaar. Motortechniek, computertechniek, elektronica en elektriciteit, maar ook hydrauliek en pneumatiek. En natuurlijk een stukje TCO, ook niet onbelangrijk.” Het enthousiasme voor de branche draagt Roordink Bedrijfswagens graag uit. “We verzorgen regelmatig gastlessen op scholen in de buurt. Daarin vertellen niet wij, maar juist onze mensen in hun eigen taal hoe leuk hun werk is.”

#communicatie
#vertrouwen
#lachen
TEKST & FOTO’S: ELCO VAN DER MEER

 
    