De markt voor getrokken materieel in Oost-Europa zal in 2024 en 2025 niet heel veel anders zijn dan in 2023, maar voor de jaren daarna wordt flinke groei voorzien. Dat meldt analist Gary Beecroft van Clear International.
De belangrijkste verandering in de Oost-Europese trailermarkt in 2023 was de grote toename van de vraag naar nieuwe trailers in zowel Rusland als Turkije. De belangrijkste drijfveer in Turkije was de op hol geslagen inflatie, die maar liefst 70 procent bedroeg. In plaats van hun geld op de bank bijna dagelijks te zien devalueren, hebben bedrijven geïnvesteerd in activa die enige waarde behouden, waaronder zowel trailers als vrachtwagens.
Als gevolg hiervan eindigde de trailermarkt in Turkije het jaar 25 procent hoger dan in 2022, wat op zich al een recordjaar voor registraties was. Dit maakte Turkije de grootste markt voor trailers in Oost-Europa in 2023. Turkije had een relatief lage vraag naar trucks en trailers in 2016-20, dus er was een grote inhaalvraag opgebouwd.
Rusland, tot 2010 de grootste trailermarkt in Oost-Europa, zag de vraag tussen 2011 en 2015 met 50 procent dalen, grotendeels als gevolg van de annexatie van de Krim, maar kende een verbazingwekkend herstel in 2017/18 en was in 2019-20 weer de grootste markt. De Russische markt voor bedrijfsvoertuigen heeft minder geleden onder de oorlog in Oekraïne dan verwacht. Het betrekt nu voertuigen uit China die vroeger uit Europa zouden zijn geïmporteerd, maar die door de sancties niet langer beschikbaar zijn.
In 2023 bracht de Russische regering het land op voet van oorlog. Dit omvatte de aankoop van aanzienlijke hoeveelheden transportmiddelen, waaronder trailers. Als gevolg hiervan groeide de trailermarkt met 57 procent.

In 2022 daalde de vraag naar trailers in Oost-Europa met 0,2 procent als gevolg van zeer gemengde resultaten voor verschillende landen. In de markten die het zwaarst getroffen werden door de oorlog in Oekraïne, waaronder Rusland en Wit-Rusland, daalde het aantal registraties aanzienlijk. Polen had ook een grote daling in de verkoop, maar dat was te wijten aan de recordvraag naar trailers in 2021, waardoor het aantal registraties naar een onhoudbaar niveau steeg. Andere landen hadden een groei met dubbele cijfers.
De prognose voor de periode 2024-2028 is in elk jaar naar beneden bijgesteld, met uitzondering van de Russische markt. De vooruitzichten voor de periode 2024-28 zijn echter dat de vraag naar trailers 50 procent hoger zal zijn dan in 2015-19.
Gary Beecroft, managing director van CLEAR International: “De verkoop op de trailermarkt voor 2024/25 zal iets lager uitvallen dan voorspeld in september 2023.”