Het is een kwestie van tijd dat elektrische trucks kunnen concurreren met diesel aangedreven vrachtwagens. Volgens recent onderzoek van Fraunhofer zijn de actieradius en het laadvermogen van batterij-elektrische voertuigen inmiddels toereikend voor de meeste logistieke toepassingen.
Het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research heeft aangegeven dat elektrische vrachtwagens voor zwaar transport binnen enkele jaren competitief zullen zijn, zo meldt persbureau dpa. De dalende kosten voor batterijen en brandstofcellen spelen hierbij een cruciale rol, aldus de onderzoekers in Karlsruhe. Studieauteur Steffen Link stelt dat accuvrachtwagens in de nabije toekomst techno-economisch kunnen concurreren met de huidige dieselvrachtwagens voor de meeste toepassingen.
De overgang naar elektrische vrachtwagens zal aanzienlijke investeringen vergen. Batterijaandrijving blijkt volgens de huidige inzichten vaak de meest kostenefficiënte en veelbelovende technologie te zijn om het kostenpeil van de huidige dieseltrucks te evenaren.
Actieradius en laadvermogen
De actieradius en het laadvermogen van accutrucks zijn al voldoende voor de meeste logistieke toepassingen, en deze trucks kunnen sneller in grote aantallen op de markt komen dan hun brandstofceltegenhangers. De onderzoekers adviseren dan ook om snel productiecapaciteiten en een uitgebreid laadnetwerk op te bouwen, het elektriciteitsnet uit te breiden en regelgeving aan te passen.
Gezien de huidige kostenontwikkelingen voor belangrijke componenten, verwacht het instituut dat de kosten van batterijsystemen binnenkort onder de 200 euro/kWh zullen dalen en tegen het einde van 2040 tot 100 euro/kWh kunnen zakken. De kosten voor brandstofcelsystemen zullen naar verwachting eind 2030 aanzienlijk dalen tot ongeveer 150 euro/kW. Hoewel brandstofceltrucks noodzakelijk kunnen zijn voor moeilijk te elektrificeren gebieden of speciaal transport, lijkt steun voor hun ontwikkeling gepast.