In 2023 werd 1 857 miljard tonkilometer afgelegd in het goederenvervoer over de weg in de EU, een daling van 3,2 procent ten opzichte van 2022 (1 919 miljard tonkilometer). Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.
Na enige instabiliteit in het eerste en tweede kwartaal van 2020 als gevolg van COVID-gerelateerde beperkingen is het goederenvervoer over de weg in 2021 toegenomen en in 2022 relatief stabiel gebleven. In 2023 daalde het goederenvervoer over de weg in alle kwartalen (-2,3 procent in het eerste kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2022, -3,6 procent in het tweede kwartaal, -3,8 procent in het derde kwartaal en -3,1 procent in het laatste kwartaal), waarbij de laatste twee kwartalen daalden tot het niveau van 2019.
In vergelijking met 2022 werden de grootste dalingen van het goederenvervoer per tonkilometer geregistreerd in Portugal (-16,4 procent), Slowakije (-16,2 procent) en Zweden (-11,5 procent), terwijl Litouwen (+ 17,3 procent), Denemarken (+ 8,2 procent) en Cyprus (+ 7,8 procent) de grootste stijgingen van de tonkilometers lieten optekenen.

Duitsland speelde een centrale rol in de intra-EU-stromen
Bij het onderzoek van de belangrijkste goederenstromen binnen de EU werd het grootste volume goederen tussen Duitsland en Nederland vervoerd, in totaal 83,3 miljoen ton. De goederenstroom tussen Duitsland en Polen bedroeg 69,2 miljoen ton en die tussen België en Frankrijk 53,8 miljoen ton.
Duitsland en Frankrijk domineerden de top 15 stromen. Duitsland was als land van herkomst of bestemming betrokken bij meer dan de helft van de topstromen van land tot land (8 van de 15) en Frankrijk was aanwezig in een derde van de top 15 stromen (5 van de 15).