Tarief Eurovignet met 1,9 procent omhoog voor laatste jaar

Tarief Eurovignet met 1,9 procent omhoog voor laatste jaar featured image

De tariefstructuur van het Eurovignet wijzigt voor 2025, het officieel laatste jaar van het Eurovignet voor de vrachtwagenheffing ingaat. De tarieven worden met 1,9 procent verhoogd. De tarieven van het Eurovignet worden naast EURO-emissieklasse en aantal assen ook gebaseerd op CO2-emissies. Motorrijtuigen worden ingedeeld in vijf CO2-emissieklassen variërend van emissieklasse 1 (dieseltrucks) tot en met emissieklasse 5 (zero emissie). Voor de CO2-emissieklassen 2–5 geldt er een korting. Voor een Euro VI motorrijtuig in CO2-emissieklasse 1 zal het huidige jaartarief van 1.250 euro verhoogd worden naar 1.274 euro. Binnen CO2-emissieklasse 1 vindt nadere differentiatie plaats op basis van de EURO-emissieklasse van het motorrijtuig.

Dat meldt TLN, dat zich baseert op het overzicht van de tarieven dat is opgenomen in staatsblad 2024 240.

Vanaf 1 januari 2025 gaan de nieuwe tarieven gelden, vignetten die voor 1 januari 2025 worden gekocht blijven geldig voor de duur waarvoor ze zijn aangeschaft. Er vinden geen correcties plaats. De eigenschappen van het motorrijtuig en de geldigheidsduur van het nu aanwezige eurovignet bepalen wellicht hoe hierop wordt ingespeeld door de houders van deze motorrijtuigen. Bijvoorbeeld door aan het eind van dit jaar een jaarvignet aan te schaffen voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 1 in plaats van januari 2025 of voor een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 5 in 2024 een aantal maandvignetten aanschaffen en per januari 2025 een jaarvignet.

RDW zal via OVI.RDW voor in Nederland geregistreerde motorrijtuigen vermelden in welke CO2-emissieklasse het motorrijtuig valt. Het Ministerie verwacht dat 98 procent van de motorrijtuigen in 2025 in CO2-emissieklasse 1 valt. Motorrijtuigen die niet voldoen aan de Europese norm worden geplaatst in CO2-emissieklasse 1. Schonere, effectief zuinigere, motorrijtuigen komen in klasse 2–5. Klasse 2 en 3 zijn respectievelijk minimaal 5 en 8 procent schoner dan de norm, klasse 4 is minimaal 50 procent schoner en klasse 5 is zero emissie. Voor de schonere klassen 2–5 geldt een korting van het voor CO2-emissieklasse 1 geldende tarief. In paragraaf 7.2 van de memorie van toelichting is uitleg gegeven over de CO2-emissieklasse.

Het Eurovignet is vereist voor motorrijtuigen boven 12 ton. Het vignet komt te vervallen zodra in Nederland de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Dat zal volgens planning medio 2026 plaatsvinden. Motorrijtuigen tussen 3.5–12 ton zijn uitgezonderd van het Eurovignet. Deze uitzondering vervalt in maart 2027 maar dan is in Nederland naar verwachting de vrachtwagenheffing van toepassing. De vrachtwagenheffing voorziet in een kilometerprijs voor alle motorrijtuigen vanaf 3.5 ton. Denemarken heeft aangegeven per 1 januari 2025 te stoppen met het Eurovignet. Nederland, Zweden en Luxemburg zijn dan de enige landen die nog gebruik maken van het Eurovignet.

Bron: TLN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer