Simon Loos bestelde 75 Mercedes-Benz’ eActros 600 op de IAA

Simon Loos bestelde 75 Mercedes-Benz’ eActros 600 op de IAA featured image

Een enorme mijlpaal voor Simon Loos op het gebied van elektrisch rijden. Binnenkort vergroot de Westfriese logistiek dienstverlener namelijk het elektrisch wagenpark met maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks. Dit is een ruime verdubbeling van de huidige elektrische vloot van 60 elektrische trucks. Deze aankoop werd op de IAA Transportation in Hamburg afgerond en is ook Europees gezien één van de grootste orders tot nu toe.

Simon Loos heeft straks, met het totale aantal van 135 elektrische vrachtwagens, het grootste elektrische wagenpark in Nederland, die nu al voor het grootste deel uit Mercedes-Benz bestaat. Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland, is trots op de samenwerking tussen Simon Loos en Daimler Truck Nederland. Hij vertelt: “Sinds tientallen jaren is er sprake van een echt partnership tussen beide bedrijven. Simon Loos heeft -door het uitvoeren van praktijktesten- ook een significante bijdrage geleverd aan de optimalisatie van de eActros 600, zoals hij binnenkort in serieproductie gaat. Het is dan ook mooi om te zien hoe deze samenwerking opnieuw bekrachtigd wordt door een order van deze omvang. Dit geeft niet alleen blijk van vertrouwen in ons product, maar ook van het feit dat elektrische trucks op dit moment volop ingezet kunnen worden in de dagelijkse praktijk.”

Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf.

Simon Loos en Karin Rådström zijn er blij mee…

Volwaardig alternatief

Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos en erg enthousiast over de komst van de trucks. “De eActros 600 is een gamechanger. Waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 tot 300 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we met deze trucks de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.”

Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20  naar 80 procent opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen.

Beloftes waargemaakt

Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Hiervoor zijn drie beroepschauffeurs speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. Deze testtrekker heeft in een paar maanden tijd 25.000 kilometer gereden tussen leveranciers en de regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.

Roks vertelt: “De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.”

Chauffeurs opleiden

Nu de elektrische vloot meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden om elektrisch te rijden. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is er aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen die Simon Loos voor haar medewerkers geeft. Geen enkel ander bedrijf is gecertificeerd om deze training aan te bieden. 

2 reacties op “Simon Loos bestelde 75 Mercedes-Benz’ eActros 600 op de IAA

  1. A

    Zelf zou ik liever accus en motoren in de trailer hebben zodat ik niet altijd meteen 100% afhankelijk ben van het elektriciteitsnet, maar toch veel van de voordelen pak. Regenereren bij het remmen, misschien wel zonnepanelen op het dak, koelen zonder aan de vrachtwagen vast te zitten, niet perse te hoeven snelladen. Met windkracht 7 en een lege kar toch gewicht hebben zodat je niet weg waait en zo voort.

    Als de vrachtwagen nu regenereert remt de trailer nog steeds met de echte remmen en regenereert de vrachtwagen dus maar half.

    Ook heb ik graag laders bij de gebouwen waar mijn trailers aan vast zitten bij het parkeren, geen megawatt palen zomaar ergens midden op een parkeerplaats die alleen maar in de weg zitten en wat als iemand er tegenaan rijdt? Heb ik dan een mega kortsluiting?

    1. Stickie

      @A,

      Niks waard, kun je de trailer niet volledig gebruiken als er andere truck voor moet.
      En als je met EV truck keer een andere trailer op pad moet kun je ook niks.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer