Bierbrouwer Heineken neemt een klein deel van CTPark Amsterdam City in gebruik als ‘bierhub’ voor binnenstedelijke levering van tankbier aan horeca-ondernemers. CTPark Amsterdam City is blij met een grote naam als Heineken, want twee jaar na de oplevering stond de XXL-hub nog altijd grotendeels leeg. Dat gaat snel veranderen, zegt Heiko Koop, managing director CTP Nederland: “In de zomer van 2025 moet CTPark Amsterdam City voor de helft bezet zijn.”
CT Park Amsterdam City is gebouwd om multimodale logistiek voor Amsterdam te bieden, benadrukte Koop direct aan het begin van de bijeenkomst al. “Het staat letterlijk zo in de erfpachtakte. En die akte geldt vijftig jaar, dus dit concept heeft de toekomst.” Ook Bert Hesselink, group client relationship director van CT Park, ziet nog een lange succesvolle toekomst voor CT Park Amsterdam City. “Het doel van CTPark Amsterdam City is duidelijk: een drastische verlaging van vervoersbewegingen, vervoersstromen bundelen en het bevorderen van alternatieve vervoersmogelijkheden. De ligging van deze hub hier betekent dan zeker vervoer over water.” Dat zijn mooie doelen, maar CTPark weet dat de transport en logistieke wereld mee moet werken om dat te bereiken. “Daarom zijn er marktleiders en pioniers nodig, willen we samen werken aan een urban logistics platform en willen we meer vervoeren over water”, aldus Hesselink. Zes sectoren zijn daarbij geschikt om de doelen van CTPark Amsterdam City te verwezenlijken: bouw, hospitality, retail, services, parcel en waste.

Tot nu toe had CTPark Amsterdam City, groot 120.000 m2, twee klanten: VolkerWessels en startup Growy. Samen hadden de bedrijven circa 20.000 m2 opslag in gebruik. In april 2025 is een nieuwe klant te verwachten die 6.000 m2 in gebruik neemt, kan CTPark Amsterdam City al melden.
Heineken maakt CTPark Amsterdam City haar eigen ‘bierhub’. De bierbrouwer gaat met 8 biertankauto’s, Fuso eCanters en een nieuwe Iveco eDaily, horecagelegenheden binnen de Amsterdamse ring van tankbier voorzien. Tot nu toe zette Heineken twee biertankauto’s in. Het bier wordt vanuit Den Bosch naar de bierhub gebracht (met een elektrische truck overigens) en vandaar in de biertankauto’s verder gedistribueerd. “Heineken wil in 2030 haar hele logistiek emissievrij uitvoeren en dit is weer een nieuwe stap daarin”, aldus Carl van der Wielen, manager tankbier & evenementen transport bij Heineken. Heineken mag dan wel een grote naam zijn, veel oppervlakte neemt het niet in gebruik bij CTPark Amsterdam City. “1.350 m2”, aldus Van der Wielen. De tankbierdistributie vanuit CTPark Amsterdam City beslaat ongeveer 15 tot 20 procent van het totale biertransport van Heineken in Amsterdam.

Met Heineken en de aanstaande nieuwe klant is de hub dan, positief afgerond, voor een kwart gevuld, dus nog altijd lang niet vol. “Maar we zijn op de goede weg”, aldus Koop. “We merken dat de markt, al dan niet geïnspireerd door de zero-emissiezones in Amsterdam, steeds meer warm loopt voor dit concept. En we bekijken zelf ook concepten die deze hub steeds efficiënter zullen maken. Zoals stromen met retourvracht, of het inzetten van speciale containers voor vervoer over water. In de zomer van 2025 willen CTPark Amsterdam City voor de helft gevuld hebben. Bert Hesselink is helemaal positief: “De markt begint het nu te begrijpen. Wie nu niet aan boord komt, zal de boot missen.”
Hester van Buren, wethouder van de Gemeente Amsterdam, verwelkomde Heineken officieel tijdens de viering. Ze benadrukte hoe projecten zoals CTPark Amsterdam City bijdragen aan een duurzamere stad. “We zijn trots dat een belangrijke partner als Heineken deze stap zet. Het laat zien hoe samenwerking en innovatie essentieel zijn voor een uitstootvrije binnenstad”, aldus Van Buren.