Eind 1969 werd ik door mijn eerste werkgever aangenomen als journalist in de functie van assistent-redacteur. Ik ontmoette tijdens mijn eerste werkdagen collega’s waarvan velen al voor de oorlog in dienst waren getreden, in de jaren dertig dus. “Zoals wij het hebben gehad zal jij het nooit meer meemaken”, kreeg je tijdens de koffiepauze nogal eens te horen. Ze bedoelden “zo goed als wij het hebben gehad.” Ik moet bekennen dat ik bij mijn pensionering soortgelijke gedachten had over de collega’s die ik achterliet.

Ik heb hier al vaak geschreven over de vele ontwikkelingen die zich gedurende mijn loopbaan in de transport- en bedrijfsautosector hebben voorgedaan maar de ontwikkelingen in de infomatie- en mediasector waren niet minder heftig. Rond 1970 hadden de gedrukte media en radio/televisie een dominante informatiepositie. Als Fred van der Vlugt of De Telegraaf een negatief verhaal maakten over een bepaald automodel kon het betreffende merk meteen enkele honderden of soms zelfs duizenden exemplaren op zijn buik schrijven. Dat soort zaken had uiteraard een behoorlijke impact op de relatie tussen auto-industrie en media. In die periode ontstond dan ook het fenomeen ‘snoepreis’.
In de wereld van de bedrijfsauto was het een stuk minder heftig. Een negatief artikel of een slecht uitgevallen roadtest was niet meteen aanleiding voor heftige schommelingen in marktaandelen. De meeste media op transportgebied waren trouwens in handen van de brancheorganisaties. Die beschikten alle over een technische adviesdienst. Die was zeer goed op de hoogte van de kwaliteiten van trucks en kenden ook eventuele problemen op het gebied van kwaliteit of prestaties. Hun streven was natuurlijk om die problemen voor de leden van hun organisatie op te lossen. Journalistieke publicaties hielpen daar in de regel niet aan mee.
Niettemin hadden gedrukte media in de truckwereld wel degelijk impact. Ik herinner mij dat veel verkopers van een bepaald truckmerk destijds een speciaal gedrukt kaartje in hun binnenzak hadden met een tabel uit de TTM.nl test waarin hun merk het laagste brandstofverbruik scoorde. Echte snoepreizen waren er niet maar als een truckfabrikant een nieuw model introduceerde gebeurde dat vaak wel op een aangename locatie en niet in Zwolle of Eindhoven. Overigens werden potentiële klanten vaak op de zelfde locatie uitgenodigd voor een kennismaking met het nieuwe voertuig.
Er worden nog steeds nieuwe trucks geïntroduceerd en er valt nog steeds genoeg te schrijven over de wereld van het wegtransport. De meeste informatiedragers zijn alleen niet meer van papier ofschoon glossy magazines zoals TTM.nl ook anno nu nog bestaansrecht hebben. Maar het werk van een bedrijfsautojournalist is in wezen niet veranderd. De knikkers zijn het zelfde alleen het spel is anders. Ik denk dat ik me over de toekomst van mijn opvolgers niet zoveel zorgen hoef te maken.
#goed
#kaartje
#snoepreis
