Een nieuwe bestelauto? Als-ie maar Flexis…

Een nieuwe bestelauto? Als-ie maar Flexis… featured image

Arrival, Canoo, Xbus, zomaar drie namen van veelbelovende nieuwe bestelautomerken met baanbrekende elektrische concepten maar uiteindelijk te weinig geld om ze te verwezenlijken. En daar is Flexis, met wéér de ‘beste elektrische bestelauto voor de toekomst’. Maar Flexis, met meteen drie modellen, heeft meer overlevingskansen. Als dat niet flex is… {INHOUD | INDEX TTMnl2025_1_52]

Waarom dichten wij Flexis meer overlevingskansen toe dan andere start-ups? Dat komt omdat Flexis drie ouders heeft: de Volvo Group, Renault en logistiek dienstverlener CMA-CGM. Dat zijn klinkende namen en dat is dan ook de reden dat Flexis niet zo snel in een financiële crisis zal geraken. CEO Phillipe Divry: “Er is al 1 miljard euro in Flexis geïnvesteerd, waarvan 360 miljoen euro in research & development.”

Joint venture

Even terug in de geschiedenis, want de eerste aankondiging over Flexis stamt alweer van oktober 2023. Toen werd Flexis aangekondigd als joint venture van Volvo Group, Renault Group en CMA-CGM en met als doel de ontwikkeling van een revolutionaire generatie van volledig elektrische bedrijfswagens, gebaseerd op een Software Defined Vehicle (SDV)-platform met de bijbehorende diensten. De JV wil inspelen op de toenemende vraag naar emissiearme en efficiënte logistiek voor stedelijke gebieden. Renault Group en Volvo Group beloofden tot en met 2026 300 miljoen euro te investeren in de joint venture. Ook logistiek dienstverlener CMA CGM Group draagt zijn steentje bij, met een strategische investering in Flexis SAS 120 miljoen euro. Dat gebeurt via PULSE, een investeringsfonds van 1,5 miljard euro om het CO2-neutraal maken van de logistieke keten te bevorderen. Opvallend is de deelname van CMA CGM, dat niks te zoeken heeft in autoproductie, maar wel alles weet van autotransport. Wellicht dat het straks gaat bijdragen aan de distributie van de nieuwe vans.

Stadslogistiek

Fastforward naar deze winter, als we worden bijgepraat over de plannen door Philippe Divry, CEO van Flexis. Het opnieuw uitvinden van de bestelauto is hard nodig, zegt hij. “Stadslogistiek is veranderd, met nieuwe regels, maar ook zo veel gebruikers dat eigenlijk geen enkele bestelauto iedereen past. Met Flexis willen we dat wel gaan bieden. Een emissievrije, flexibele bestelauto die volledig connected is en past bij wat de hedendaagse gebruiker vraagt en zelfs meer, wat hij nodig heeft.”

Skateboard

De Flexis-modellen hebben een ‘skateboard-platform’, of te wel alle aandrijving is weggewerkt onder de ‘vloer’ van de besteller. Dat zorgt voor een nagenoeg vrije opbouw van de bestelauto, of het nu een gesloten model dan wel een chassis-cabine betreft. We zien in het ontwikkelingslab van Flexis, in Villebon-sur-Yvette, net iets ten zuiden van Parijs, zo’n basisplatform, met duidelijk zichtbaar de motor op de achteras. Ook duidelijk zichtbaar is dat door het ontbreken van een motor bij de vooras, de voorwielen een veel grotere uitslag kunnen maken. Daardoor zullen de Flexis bestelauto’s een draaicirkel hebben van 10,3 m, vergelijkbaar met die van een Renault Clio.

Drie modellen

Flexis laat ons drie, of eigenlijk twee modellen nieuw ontwikkelde, volledig elektrische bestelauto’s zien. Een gesloten bestelauto en chassis-cabine met opbouw, beide met hetzelfde accupakket, goed voor een actieradius van 460 km. De panelvan heeft een laadvermogen van 1,2 ton, de chassis-cabine komt zelfs aan 1,5 ton. Beide modellen vallen in hetzelfde segment als waar Renault nu de Trafic in heeft.

Het andere model is wat Flexis de ‘Step-In’ noemt. Het is een 5,70 meter lang voertuig, 2,60 meter hoog en met een paar tredes om bij de bestuurdersplek te komen. Dat is opvallend voor een bestelauto, maar met de hoge voorruit van het model biedt het wel veel en goed zicht voor de bestuurder. In de cabine is een stahoogte van 190 cm. De chauffeur kan vanuit de laadruimte doorlopen naar de cabine, zien we in een prototype. Aan de achterzijde zit een roldeur. De actieradius van de Step-In bedraagt 350 km, het laadvermogen 1 ton.

Flexis wil nog summier technische gegevens over de auto’s loslaten. De motor, gesitueerd dus op de achteras, is 150 kW (200 pk) sterk. De Flexis vans zijn voorzien van 800 V accutechnologie, wat ervoor zorgt dat ze binnen 20 minuten kunnen opladen van 10-80 procent.

Interieur

We kunnen al wel een blik in het interieur werpen en dat is duidelijk afkomstig van Renault. Het is te zien aan bijvoorbeeld de hendel van de automaat en het stuurwiel. Het dashboard ziet er voor alle vans hetzelfde uit.

Software-defined

Zoals alle moderne bestelauto’s (zeker die van start-ups) zijn de Flexis auto’s ‘software-defined’ en ‘connected’. Dankzij het skateboard-platform is het mogelijk real-time gegevens te verzenden naar wagenparkbeheerders en via OTA-updates kunnen de bestelauto’s worden bijgewerkt, waardoor ze functioneren als rijdende computers. Naast de elektrische voertuigen ontwikkelt Flexis een reeks B2B-diensten om logistieke bedrijven te helpen bij het decarboniseren en optimaliseren van hun operaties.

De dienstverlening richt zich op vier kerngebieden: wagenparkbeheer en uptime management, operationele efficiëntie, energie- en laadbeheer en financiële diensten. Dit wordt mogelijk gemaakt via de digitale beheeromgeving ‘FlexE Connect’, servicenetwerken ondersteund door Renault en Volvo Group en een Customer Operational Centre, waar experts real-time wagenparkbewaking uitvoeren, diagnoses stellen en advies geven.

Klanten

Flexis heeft inmiddels tien intentieverklaringen ondertekend met logistieke spelers in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waaronder Colis Privé, HIVED en DB Schenker. Deze LOI’s vertegenwoordigen een potentiële vraag van 15.000 voertuigen over drie jaar.

De Flexis bestelauto’s worden in 2026 op de markt gebracht en geproduceerd in de Renault-fabriek in Sandouville. De distributiekanalen zijn op zijn minst bijzonder. Flexis wil zelf, zoals bij de intentieverklaringen, grote fleetowners gaan bedienen. Dan worden de auto’s geleverd met de merknaam ‘Flexis’, verduidelijkt CEO Divry. “Daarnaast krijgen dealers van Renault en Renault Trucks de kans de drie modellen te verkopen onder hun eigen merk, waarbij ze zich dan kunnen richten op het MKB en hun lokale klanten”, aldus Divry. Die dealers halen met de gepresenteerde vans concurrenten halen voor bijvoorbeeld de elektrische Trafic en Master, maar Divry laat duidelijk merken dat een dergelijke kannibalisatie niet de zorg is van Flexis. “Wij leveren aan de fleetowners, de dealers krijgen een eigen kans”, aldus Divry.

Fleetowners

Divry en andere managers van Flexis waren opvallend terughoudend over hoe Renault en Renault Trucks deze nieuwe bestelauto’s in de markt zouden zetten. Niet lang na de presentatie in Villebon-sur-Yvette kwam er informatie van Renault. Dat heeft al namen voor de nieuwe vans: Estafette, Goelette en… Trafic. De Goelette is dan de chassis-cabineversie van de Trafic, de Estafette is wat Flexis Step-In noemt. En even later kwam ook Renault Trucks met dezelfde drie vans op de proppen, zij het zonder typenamen. Bijzonder is dat zowel Renault als Renault Trucks in het geheel niet refereren aan bepaalde verkoopstrategiëen, zoals Flexis zelf dat wel doet. Het lijkt ons stug dat Renault en Renault Trucks straks niet de telefoon zullen opnemen als hun fleetownerklanten zullen bellen voor een Estafette, Goelette of Trafic. De tijd zal het leren….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer